“Jag växte upp i en miljö som gör att få saker förvånar mig”

Breakit - “Jag växte upp i en miljö som gör att få saker förvånar mig”
Mathilda Ström, vice vd på Bima. Foto: Johanna Ekström
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Hon är något av en doldis på den svenska techscenen. Men Mathilda Ström, vice vd på försäkringsstartupen Bima, har de senaste fem åren varit med och byggt upp ett miljardbolag.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Hon hamnade nyligen på plats nio på organisationen Ledarnas lista över framtidens kvinnliga ledare.

Det var efter Googles Sverigechef Anna Wikland och Sonys digitala affärschef Michelle Kadir. Men före Centerledaren Annie Lööf och techkändisar om Atomicos Sophia Bendz och Spotifys Norden-chef Jenny Hermanson.

Själv visste inte Mathilda Ström, vice vd för den digitala försäkringsstartupen Bima, vem Annie Lööf var, och knappt de andra på listan heller.

”Men nu vet jag det! Jag har ingen aning om hur jag hamnade på listan, men jag var nyfiken på vilka de andra var eftersom jag inte har träffat så många svenska kvinnor inom affärsvärlden tidigare”.

“Jag blev väldigt imponerad när vi träffades. Alla var så professionella, ödmjuka och snälla”, säger hon.

Att hon inte kände till de andra kan bero på att hon har haft ett kringflackande liv. Hon känner sig som svensk men har egentligen aldrig bott här. Sedan tio år tillbaka är hon baserad i London och uppväxten tillbringade hon, som barn till svenska diplomater, i bland annat Kina, Australien, Österrike och Belgien.

När Breakit träffar henne på ett kafé på Skeppsbron i Gamla stan, intill Kinneviks huvudkontor med utsikt över Skeppsholmen och Finlandsbåtarna, är hon i Stockholm på en kortvisit över helgen.

Bima, som hon varit med att starta, har Kinnevik som storägare. Det är därför Mathilda Ström, när hon är i Stockholm, sitter på Skeppsbron och arbetar.

Ibland tror de andra som jobbar i huset att det är Kinneviks storägare Cristina Stenbeck själv som är på intåg när de hör Mathilda i trapphuset, berättar hon, eftersom deras röster, med en släng av engelsk brytning, liknar varandra.

”När de ser att det är jag istället kan de slappna av igen”, säger hon och skrattar.

Bimas affärsidé är att sälja billiga sjukförsäkringar i utvecklingsländer, som kan betalas direkt via mobilen.

Kontoret i London ligger i en gammal industrilokal i Notting Hill, själv bor hon en bit utanför stan i Ealing, för att få lite mer bykänsla. Men den största delen av tiden är hon på resande fot - ungefär tre veckor i månaden.

“En stor del av min tid tillbringar jag på långa flygresor till Afrika, Asien eller Latinamerika. Det handlar både om att besöka länder där vi redan finns och länder som vi funderar på att gå in i”, säger hon.

I nuläget finns Bima i 15 länder och det finns planer på att gå in i ytterligare tio. En stor milstolpe för bolaget är att de har nått lönsamhet i tre av länderna.

Bolaget som helhet går fortfarande back, fokus på tillväxt är starkt och det senaste ett och ett halvt året har de etablerat sig i nio nya länder. Förra sommaren tog de in nytt kapital till en värdering i moderbolagt Milvik på 1,1 miljarder kronor.  

I ägarbolaget Milviks årsredovisning framgår inte hur mycket hela koncernen omsätter men i en tidigare intervju med Brekait i höstas uppgav vd:n Gustaf Agartson att bolaget då sålt försäkringar till 18 miljoner kunder.

När Bima ska lansera i ett nytt land, något som ofta hamnar på Mathilda Ströms bord, börjar de med att avgöra vilka mobiloperatörer i landet som är mest attraktiva att samarbeta med. Sedan försöker de träffa personer på så högt uppsatta positioner i bolaget som möjligt för att pitcha in sin produkt.

En annan del av arbetet som måste påbörjas i ett tidigt skede är att reda ut det juridiska läget i landet, bland annat vad gäller digitala kontrakt.

“I många länder har vi svårt att göra exakt det vi vill. Det är svårt att skala upp om kunderna till exempel måste hämta ett papper varje gång de ska skriva kontrakt”.

“I Ghana började vi jobba med papperskontrakt, efter ett år gick vi tillbaka till myndigheterna och sa: Nu har vi 100.000 kunder, det funkar inte med papperskontrakt, ni måste komma in i den digitala världen. Och då fick vi ett undantag där”, säger hon.

För det kräver mycket hårt arbete och affärsskicklighet, även lite diplomati, att slå sig in i vissa utvecklingsländer.

“Som tur är har jag vuxit upp i en miljö där man kastas in i massa olika situationer, det är inte ofta jag förvånas av något. Det enda tillfället då jag har blivit lite chockad var i Pakistan”.

“Jag och landschefen hade ett viktigt möte med en regeringsföreträdare. När han kom in i rummet gick han bara förbi mig utan att titta på mig. Efter ett tag förstod jag att det ingick i hans religion. Många i Bangladesh och Pakistan får inte skaka hand med motsatta könet så det är jag van vid, men det här var något nytt. Men man får anpassa sig och det gick bra ändå, vi fick en licens”, säger hon.

Mathilda Ström började direkt efter examen jobba som konsult i London, bland annat inom telekom. Hon hade jobbat på ett projekt i Gabon på Afrikas västkust en period och hade länge sett möjligheterna att starta något mobilt i Afrika.  

“Jag hade börjat kolla på det, men det tog lite tid. Då var det inte så många startups som ens betalade någon lön och jag kände att det var för mycket av en risk att jobba i Afrika och inte ha några pengar”.

“Jag hade jobbat mig upp till en chefsposition i London och kände att i mitt nästa jobb skulle jag vara med och bygga upp något från grunden som delägare”, säger hon.

År 2010 var hon i Ghana och kom i kontakt med Gustaf Agartson, som nu är Bimas vd, som var där samtidigt. Han hade fått i uppdrag från mobiloperatören Millicom (med Kinnevik som största ägare) att sondera terrängen för en startup inom mobila försäkringar i Afrika.

“När jag träffade Gustaf där visste jag inte ens att Kinnevik ägde Millicom, eller att de var intresserade av regionen. Men bara några dagar senare satt jag på Kinneviks kontor på Skeppsbron och förhandlade. Det tog lite tid eftersom det var viktigt för mig att få aktier i bolaget”, säger hon.

Hennes första uppgift blev att reda ut om de skulle starta verksamheten som ett eget bolag eller som ett team inom Millicom. Hon fick ta fram hela konceptet, vad bolaget skulle heta och hur skulle de ta betalt. Resultatet blev att Milvik/Bima blev ett eget bolag.

Men att jobba med svenskar har inneburit en rad anspassningar för Mathilda Ström. Som chef på konsultbolag i London hade hon blivit hårdhudad.

“Bolaget jag jobbade för köptes upp av ett italienskt bolag och italienarna var ännu hårdare. De kunde gå förbi mig och be mig göra kaffe till dem. Jag fick sitta ner och ha riktigt hårda diskussioner med dem”.

“Den chefsroll som jag kom in med här fungerade inte alls. Jag fick höra att jag inte kunde vara så direkt, att det inte kändes så ödmjukt. Men jag var van vid helt andra förutsättningar. I början tyckte jag att konsensuskulturen, att alla ska få säga sitt hela tiden, var omständig. Men nu har jag sett att det ofta leder till bättre beslut”, säger hon.

Hur är det att ha Kinnevik som ägare?

“De är tillväxtvisionärer och de vill att vi ska växa snabbt, men de sätter inga orimliga krav. Det är inte de som gör att vi jobbar så hårt. För mig är Kinnevik rätt vänligt”.

“Utöver dem har vi en investerare som heter Leapfrog investments och så har vi tagit in en mobiloperatör som verkar i Karibien. Det är ett irländsk bolag som heter Digicel. Det är irländarna som är hårdast och tar snabbast beslut, de är ofta lite sura också. Men jag tycker att vi har en fantastisk sammansättning i styrelsen”, säger hon.

Allt detta har Mathilda Ström hunnit med trots att hon ännu inte fyllt 32. Något hon förklarar med att hon inte gjorde det typiskt svenska, att ta några år ledigt mellan högstadiet och universitetet. Istället gick hon direkt från skola till jobb i London.

Förra sommaren gifte hon sig och hennes man har också ett eget bolag. Hon tycker dock att de är bra på att inte jobba på helgerna.

“Ibland glömmer jag vad jag sysslar med då, och det är bra för då känner jag att jag verkligen kopplat bort”, säger hon.

Hon har en enäggstvilling som bor i New York och en storebror som också bor i London. Mamma och pappa bor i Sverige igen. Att hon har en syster som är lika gammal har gjort runtflyttandet  i barndommen lättare.

“När vi har börjat på nya skolor har vi alltid kunnat äta lunch ihop och gå på fester ihop i början. Men vi har oftast gått på internationella skolor och där är alla så vana vid att folk kommer och går hela tiden, så det går oftast snabbt att komma in”, säger hon.

Det land som gjort störst intryck är Kina. Där bodde familjen i sex år, mellan det att Mathilda Ström var tre och nio år.

“Då såg Kina inte alls ut som det gör idag. Jag kommer ihåg när det första Pizza hut kom, och McDonalds. Till slut kunde man äta västerländsk mat. Det var ett av mina favoritställen att bo på. Ibland tänker jag att om jag hade varit 20-30 år när jag bodde där så hade det varit ett perfekt ställe att vara pionjär på”, säger hon.

Ett ställe som var mindre roligt var Sydney, där gick de på en vanlig skola, och passade inte in.

“Det var en hemsk tid. Vi blev mobbade och min syster blev till och med mobbad av sin lärare. Det var tufft och vi hatade varje dag där. Men samtidigt var det stärkande. Man lär sig av sådana situationer också, varför ska man alltid ha det bra?”

På tisdag är det dags för styrelsemöte i London, några gånger har Cristina Stenbeck tittat förbi och sagt hej. Veckan därpå ska Mathilda Ström åka till Kenya för att “förhoppningsvis få till ett nytt partnersamarbete”.

Hinner du göra något annat än att jobba?

“I princip inte. Eftersom jag reser så mycket är jag ofta väldigt trött när jag kommer hem”, säger hon och fortsätter:

“Jag har alltid spelat fotboll och basket, och det hade jag velat göra. Men det är svårt eftersom man måste vara med varje vecka. Jag har tagit upp vissa saker, som att måla och träna. Men jag har ett bra tjejgäng i London och vi ses en gång i månaden och äter brunch, det är det stora eventet!”, säger hon.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel