Sök

Kampen om Youtube-stjärnorna hårdnar när nya Vessel storsatsar

YoutubeVessel

FOTO: Kollage Flickr/Gage Skidmore

Breakit

Breakit

Vessel knyter tidigare Youtube-kändisar och tv-personligheter till sin nya tjänst. Samtidigt tar de in en halv miljard kronor i riskkapital för att konkurrera med videojätten.

Samtidigt som Youtube planerar en premiumtjänst har uppstickaren Vessel nyligen lanserat sin konkurrerande tjänst. Nu har Vessel tagit in färskt kapital och ska ta upp kampen med Youtube på allvar.

Vessel meddelade i fredags att de stängt en finansieringsrunda som leddes av Institutional Venture Partners. Hur stor finansieringsrundan var har inte avslöjats, men en person med insyn uppger till Wall Street Journal att det rör sig om 497,5 miljoner kronor. Totalt har Vessel i så fall tagit in 1167 miljoner kronor sedan starten.

Vessel är grundat av Jason Kilar, tidigare vd för videostreamingtjänsten Hulu. Företaget lanserade sin betaltjänst i mars och försöker nu locka över innehållskapare från framför allt Youtube. För att lyckas med det erbjuder Vessel sig att dela ut 70 procent av annonsintäkterna till sina innehållsskapare. Det är väsentligt högre än de 55 procent som Youtube betalar ut. Vessel erbjuder även 60 procent av intäkterna från prenumerationer för de skapare som lägger upp exklusiva videos på tjänsten.

Hittills har Vessel lyckats knyta runt 175 personer till sin tjänst. Där ingår kända profiler som komikerduon Rhett and Link som har youtubekanalen "Good mythical morning" med över sex miljoner prenumeranter och stylisten Ingrid Nilsen som har över 3 miljoner prenumeranter på Youtube. Även nöjesprofilen Ellen DeGeneres har gått med på att exklusivt lägga ut vissa klipp från sin show på Vessel.

Men Youtube står inte passivt och ser på. Sedan tidigare vet vi att den Google-ägda videotjänsten erbjuder rejäla bonusar och fleråriga avtal till de mest framgångsrika Youtube-stjärnorna. Dessutom avslöjades nyligen att Youtube planerar en egen premiumtjänst som låter användarna se filmer och videoklipp utan reklam.

Finwire

Läs mer