Sök

E-handlaren Joel Svensson: “Det är ett väldigt tråkigt besked”

SwishPartykungen

Joel Svensson. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Swish för e-handel kommer att ligga nere hela sommaren. Joel Svensson som driver Partykungen är samtidigt glad att det äntligen finns ett datum att förhålla sig till.

Tjänsten har inte gått att använda sedan den 27 maj och någon tidsprognos har inte funnits – förrän nu. Det dröjer ända till slutet av augusti innan problemet som vi berättat om i flera omgångar, är löst. 

“Jag tycker det är ett väldigt tråkigt besked men är samtidigt glad över att det finns någon form av datum att förhålla sig till”, säger Joel Svensson, grundare och vd på Partykungen.

Hans e-handel var tidigt ut med Swish och byggde en egen lösning innan det ens fanns ett färdigt API att koppla upp sig mot. Fram tills att tjänsten stängdes ned gick ungefär 12 procent av bolagets omsättning via Swish.

Hur tror du att det kommer att påverka sommarförsäljningen?

“Alla betalsätt som inte fungerar påverkar vår konvertering negativt och därmed även försäljningen. Det är svårt att säga hur många kunder vi tappar på grund av detta men förhoppningsvis väljer kunderna något annat betalsätt”.

Delar av kritiken har handlat om att Swish har varit dåligt på att informera sina kunder om status och uppdateringar kring tjänsten. Per Ekwall, pressansvarig på Swish, medger att kommunikationen kan förbättras – något som kanske är på väg att hända nu. 

“Vi har fått en kommuniké via mejl idag. Det är mycket uppskattad information så vi vet läget lite bättre”, konstaterar Joel Svensson.

Läs mer