Megafloppen för Swish fortsätter ända till slutet av sommaren

Breakit - Megafloppen för Swish fortsätter ända till slutet av sommaren
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Bankappen har varit avstängd för handlare sedan 1 juni – och så kommer det fortsätta vara en stund till. "Vi är medvetna om vilket problem det ställer till med", säger Per Ekwall, pressansvarig på Getswish.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Vi har tidigare skrivit om att Swish för handeln har varit avstängd i över två veckor – utan något besked om när den ska startas upp igen. E-handlare har reagerat med ilska eftersom deras affärer så klart påverkas av att tjänsten ligger nere.

Nu står det klart att det dröjer till slutet av augusti innan problemet är löst. Uppgiften bekräftas av Per Ekwall, pressansvarig på Getswish.

“När vi utvecklade nya tjänsten så gjorde vi ett teknikval där implementeringen blev fel, vilket gjort att vi haft en minnesproblematik. Man kan säga att den tekniska lösningen har ätit upp vårt minne vilket har påverkat hela systemet”.

Vad innebär det mer konkret?

“Kapaciteten som finns i systemet för att hantera vissa former av transaktioner tar slut. Efter ett tag går det trögare och trögare. För vissa användare gick transaktioner igenom medan för andra blev det ett tekniskt fel. Systemet gick så långsamt att det tajmade ut”.

Swish, som gör det möjligt för privatpersoner att föra över mindre summor med mobilen, har tagit Sverige med storm. Efter bara ett par år har den 4,5 miljoner användare.

Varför tar det så lång tid?

“Vi måste bygga om delar av systemet och när vi gör det vill vi testa det väldigt noga så att vi inte hamnar i sådana här problem igen i framtiden”.

“Vi är väl medvetna om vilket problem det ställt till med för vissa handlare, men det är viktigare att ta tid att utveckla något som är framtidssäkert".

Kan man lita på att det kommer funka?

“Ja, vi är säkra på att kommer leverera säkra system framöver. Vi förstår problematiken det medför och kan inte annat än beklaga. Vi jobbar hårt för att lösa det”.

Patrik Müller, e-handelsexpert på betalbolaget Dibs, tycker att Swish har missat i kommunikationen till webbutikerna när det gäller driftsinformation. 

"Swish måste centralisera driftsinformationen istället för att hänvisa till bankerna. Dessutom måste de lämna korrekt och uppdaterad information vilket de inte gjort. Vid ett sånt här stort avbrott måste de också berätta vad orsaken är".

Per Ekwall säger att det finns flera områden där Swish kan bli bättre, dit hör kommunikationen.

"Vi har gått ut med kommunikation i de kanaler vi haft tillgång till och så detaljerat vi har kunnat vid varje tillfälle. Det var ett komplicerat problem som tog tid att få en bra helhetsbild av".

Läs fler artiklar
LÄS MER