Spräckta byxor ledde till shoppingstartupen La Touffe

Breakit - Spräckta byxor ledde till shoppingstartupen La Touffe
La Touffes grundare Anna Nguyen och My Lundberg. Foto: Press
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

La Touffe tar butiken till dig när du har glömt slipsen hemma eller om strumpbyxorna har gått sönder.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Varje vecka berättar vi om ett nytt bolag i vår helgserie “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med My Lundberg, som är en av grundarna till den internetbaserade shoppingtjänsten La Touffe.  

Tillsammans med Anna Nguyen började My Lundberg i höstas spåna på idén att starta en personal shopping– och stylisttjänst på nätet. En "personal shopper" tar hand om shoppingen åt dig - i det här fallet stylisterna.

“Det började med att några vi känner spräckte sina byxor när de var på väg in till ett möte och att vi fick höra att många inte hade tid för shopping fast de gillade kläder. Då tänkte vi att vi borde starta en personal shopping-tjänst med en stylistpool – fast vi tar butiken till kunden i stället”, säger My Lundberg.

Tjänsten som redan är tillgänglig erbjuder tre olika produkter. Den ena, Express, är anpassad för de mest akuta lägen, medan den andra är för den som vill boka ett möte med en stylist som sedan ska hitta plaggen som kunden önskar sig. 

”Resekiten är till den som bor på hotell vars väska har kommit bort eller om man ska på gala och behöver finare klädsel.”

Men hur gör man? 

”Du går in på sajten och klickar på den produkten du vill ha. Sedan fyller du i ett formulär och kan exempelvis skriva: ”Akut! Jag behöver en klänning i storlek 38 som går nedanför knäna inom tre timmar”. Du fyller även i prisklassen och var den ska levereras. Så fort stylisten får uppdraget hör hon eller han av sig.”

La Touff är inte bunden till en fast butik utan samarbetar med flertal. 

“För att La Touffe ska kunna tjäna pengar har vi skapat samarbeten med varumärken och butiker där vi får överenskommen rabatt. Sedan tar vi ordinarie pris betalt på plaggen mot kund men rabatten går till oss.”   

Än så länge finns La Touffe i Stockholm, men tanken är att det ska kunna expandera till andra städer och länder.

Varför kommer ni att lyckas?

“Vi tror att det finns en efterfrågan, speciellt hos den upptagne juristen eller entreprenören som inte har tid eller vill gå i butiker. Många stockholmare lever ett mer hektiskt liv med krav på flexibla och omedelbara leveranslösningar. Vår styrka är att vi tar butiken till kunden som bestämmer var, när och hur.”

Läs fler artiklar
LÄS MER