Sök

“Det är ett hårdare klimat nu där man måste börja leverera siffror”

Soundtrack your brandCreandum

Andreas Liffgarden, Fredrik Cassel och Per Roman. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Twitter och Soundcloud är två bolag som halkar efter på sina respektive områden. På så sätt är ett samarbete logiskt, enligt experter som Breakit har talat med.

Att Twitter går in i Soundcloud ser Per Roman, medgrundare på investmentbolaget GP Bullhound, som ett styrkebesked för den svenska musiktjänsten.

“Förutom finansiella muskler får man tillgång till Twitters gigantiska nätverk av användare. Via Twitter kommer Soundcloud både kunna stärka sitt varumärke och rekrytera nya användare. Den här affären känns verkligen som en frisk fläkt för Soundcloud”, säger han.

Fredrik Cassel, partner på riskkapitalbolaget Creandum, investerare i Soundclouds konkurrent Spotify, tycker inte det är uppenbart vem som är den strategiska vinnaren på affären.

"Jag tror att både Twitter och Soundcloud har en del stora utmaningar framför sig för att nå den lönsamma affär de hoppas på, mot den breda massan konsumenter. Men jag tycker det är kul för Alex och Eric och bra för bolaget att de får möjlighet att fortsätta sin resa mot ökade intäkter", säger han och syftar på de svenska grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung.

Enligt Andreas Liffgarden, medgrundare på musiktjänsten Soundtrack your brand, har investerarklimatet för musikstartups som riktar sig mot konsumenter hårdnat.

Detta i kombination med att både Soundcloud och Twitter verkar i branscher där de ligger ett snäpp nedanför de största spelarna gör Twitters investering logisk, menar han.

"I det klimatet tror jag att det här är vad man behöver göra. Men frågan är om en social medieplattform är ett ställe som kan dra in användare till en musiktjänst. Jag tror inte att de som var med när Facebook gjorde en liknande satsning 2010 hävdar att det var ett superlyckat försök", säger han.

I transaktionen värderas Soundcloud till 5,8 miljarder kronor, samma värdering som vid förra kapitalanskaffningen för över två år sedan. Att värderingen stått still sedan dess får ses som en besvikelse för Soundcloud.

Andreas Liffgarden säger att det i nuläget kan vara bra för Soundcloud att inte få en högre värdering.

“Vi pratar mycket med investerare och märker att intresset för att gå in i ytterligare en konsumentmusikstartup är lågt. Det i kombination med ett klimat där det varit en del downrounds (rundor till sjunkande värdering) gör att det varit svårt att få in pengar till högre värderingar. Det är ett hårdare klimat nu där man måste börja leverera siffror, då kan det vara klokt med en lägre värdering”, säger han.

Läs mer