Breakit - Apple utmanar Facebook i det heta meddelande-segmentet
Apple presenterade nyheter på utvecklarkonferensen i går kväll. Foto: AP Photo/Tony Avelar

Apple utmanar Facebook i det heta meddelande-segmentet

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
14 jun 2016, kl 11:37

Apple pumpar upp sin meddelande-tjänst med största uppdateringen på flera år.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
14 jun 2016, kl 11:37

Apple pressas just nu av vikande försäljning av Ipads och Iphones. Medier världen över stod som vanligt beredda att rapportera varje liten detalj från Apples utvecklar-konferens som hölls i går kväll, svensk tid. 

En rad uppdateringar gällande mjukvaran till Mac, Iphone och Ipad presenterades, men inga nya produkter. Däremot avslöjades ett drag som hintar om större ambitioner i det heta meddelande-segmentet.

Facebook, som 2014 köpte upp den snabbväxande konkurrenten Whatsapp för 123 miljarder kronor har inlett en stor offensiv för att knoppa av meddelande-tjänsten messenger.

För två år sedan bröts den ur Facebooks huvud-app, och nyligen rapporterade internationella medier att Facebook stänger möjligheten att chatta via messenger direkt i Facebook.

Med 900 miljoner aktiva användare per månad har Facebook tagit ett rejält grepp om vårt chattande med messenger.

Nu vill Apple – vars Imessage-tjänst som är integrerad i Iphones sms-funktion – av allt att döma inleda en motoffensiv. 

Under gårdagens utvecklarkonferens avslöjades en massiv omgörning, som syftar till att göra den idag tämligen basala meddelande-tjänsten till en vassare konkurrent. 

Här är huvuddragen:

• Imessage öppnas för externa utvecklare. Det görs via en ”app-låda” i Imessage, där användarna ska kunna interagera med sina vänner via andra appar. 

• Uppdateringen innebär också att man ska kunna skicka länkar med exempelvis video och musik som spelas upp direkt i meddelande-tjänsten. 

• Imessage inför ”Emojification”. Via textigenkänning ska Imessage automatiskt ge förslag på emojis som med ett knapptryck kan ersätta ett ord i ditt meddelande. 

• Möjligheten att uttrycka sig via ”fullskärms-effekter” införs. Exempelvis kan du låta ett sprakande fyrverkeri ta över skärmen, bakom själva konversationen. 

En annan nyhet som kan få effekt för e-handeln var att Apples digitala plånbok, Apple Pay, utökas till att även fungera fungera direkt på webben via det nya operativsystemet Mac OS Sierra som rullas ut till Mac-datorer. 

Här kan du se en förhandstitt på hur Apples meddelande-tjänst kommer att se ut.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel