Sök

Jättefiasko för Swish - tjänsten för e-handel nedsläckt i två veckor

Swish

Joel Svensson är grundare till Partykungen.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Bankappen Swish sågs som en stark betalutmanare när den lanserades för e-handeln i vintras. Men sedan 1 juni har tjänsten varit avstängd - utan besked om när den ska startas upp igen. “Väldigt anmärkningsvärt”, säger entreprenören Joel Svensson.

Swish har tagit Sverige med storm. På bara ett par år har tjänsten, som gör det möjligt för privatpersoner att föra över mindre summor med mobilen, fått 4,5 miljoner användare.

Därför var det en stor nyhet när Swish i höstas gick ut och berättade om en storsatsning på e-handel. Ägarnas mål är aggressivt: Swish ska inom några år ha en marknadsandel på 30 procent vad gäller svenska betalningar på nätet. I januari rullades Swish ut som betalmetod.

För ett par veckor sedan blev det dock tvärstopp. På grund av tekniska problem stängde Swish helt sonika ner e-handelstjänsten - till många handlares förvåning.

En som märkte av det tydligt var Joel Svensson, grundare till det snabbväxande e-handelsföretaget Partykungen som säljer festartiklar och omsatte över 70 miljoner kronor förra året.

“Vi var nog nästan först i Sverige med Swish. Vi byggde vår egen lösning redan innan det fanns ett färdigt API att koppla upp sig mot. Det är ju ett väldigt populärt och smidigt betalsätt”, säger Joel Svensson.

Han säger att ungefär 12 procent av Partykungens omsättning gick via Swish, innan tjänsten stängdes ner.

Joel Svensson beskriver lösningen som billig, smidig och “bra på alla sätt”.

“Men nu har de ju stängt ner den, vilket är väldigt trist. Det kom väldigt plötsligt. Det var ingen som hade hört av sig till oss innan heller och förvarnat, utan de bara stängde av”, säger han.

Breakit har varit i kontakt med flera andra entreprenörer som är upprörda över bristen på information och att Swish Handel har legat nere så pass länge.

En person som har reagerat är Johan Asplund som driver sajten Frågesporta.nu.

“Det är extremt konstigt att de inte ger någon information. För oss stängdes tjänsten av utan att vi förstod varför. Vi fick börja ringa och jaga efter information. Men till Swish finns ju ingen kontaktinformation utan de hänvisar till ens egen bank. Men vår bank hade ingen koll på vad som var på gång”, säger Johan Asplund.

Han tycker att Swish är ett väldigt bra betalsätt - när det fungerar.

“Nu har det legat nere i två veckor. Hur ofta har man varit med om att en banktjänst legat nere så länge? Om ett så långt driftstopp är på gång vill man ju veta det på förhand. För oss är det här sämsta möjliga tajming, eftersom frågesporter oftast anordnas vid den här tiden på året när många har företagsfest och vid midsommar”, säger Johan Asplund.

Bakom tjänsten Swish står företaget Getswish som i sin tur ägs av en grupp banker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Per Ekwall, presskontakt för Getswish, säger att bolaget beklagar problemen och att han förstår den frustration som en del handlare känner.

“Det vi märkte var att e-handelstjänsten påverkade driftsäkerheten i hela systemet, även privattjänsten Swish. Av olika anledningar gick tjänsten trögare och trögare. Då tog vi e-handelstjänsten ur drift”, säger han.

Hur har det gått med att åtgärda problemet?
“Vi jobbar för fullt med det och vill så klart komma igång så snart som möjligt”.

Har du någon prognos för när det kan tänkas ske?
“Nej, det har vi inte. Inga större betalsystem släpper datum av den typen utan att vara helt säkra på att de kan komma igång”.

Hur tror du att det här påverkar Swish chanser att slå sig in som betalsätt inom svensk e-handel?
“Jag tror att det kommer försena etableringen så klart, eftersom den är nere nu ett tag. Men jag tror inte det påverkar vår chans att etablera oss generellt. Det här är ju sprunget ur våra 4,5 miljoner privatanvändare. De finns kvar och är nöjda med tjänsten”, säger Per Ekwall.

Joel Svensson på Partykungen säger att han hade väntat sig att Swish Handel skulle vara mer robust.

“Det är väldigt anmärkningsvärt att den är nere så pass länge. Om till exempel Dibs, som vi använder för betalningar med till exempel kort, skulle stänga ner i två veckor, då skulle det ju vara fullständigt kaos”, säger han.

Läs mer