Därför väljer jag att inte investera i Breakit

Breakit - Därför väljer jag att inte investera i Breakit
Viggo Cavling är krönikör på Breakit.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Jag tycker att det är självklart om du arbetar som entreprenör att investera i andra entreprenörers bolag.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Jag gör detta då och då. Ibland satsar jag tid och ibland pengar. Den viktigaste anledningen är förstås att jag vill vara med i gänget och förstå hur snacket går. Det enda sättet att komma under huden på en entreprenör är att köpa sig in.

Ett bolag som jag varit sugen på att investera pengar i är Breakit, men jag har bestämt mig för att inte gör detta. Här är mina argument.

Värderingen är alldeles för låg. Jag tycker att ett bolag som har testat sin affärsidé på djupt vatten i mer än 12 månader utan att drunkna bör vara värt mer än 15 miljoner kronor. Breakit är ett till synes välmående bolag med en produkt som jag och många andra gillar. Jag tycker att en rimlig värdering borde vara runt 50 miljoner kronor. Ödmjukhet är aldrig ett bra tecken från en entreprenör (Breakit är värderat till 25 miljoner).

Vad mer talar emot en investering i Breakit? Svaret: Många saker. Först och främst är bolaget sjukt beroende av sina grundare. Breakit utan Olle och Stefan är ett annat bolag. De två går inte att duplicera och följaktligen kan Breakits värdering aldrig bli exponentiell.

Breakit följer inte och kommer aldrig att kunna följa Moores lag. Huruvida Olle och Stefan har kapacitet att sprida sin företagskultur till andra länder och stora grupper av medarbetare vet vi inte, men de två har inte tidigare lett större grupper. De är främst nyhetsreportrar, inte ledare.

I den gamla ekonomin likställdes att äga en oljekälla med att äga en lokal dagstidning. Det spelade ingen roll om ägaren var en inkompetent skitstövel, pengarna strömmade ändå in. Två svenska exempel är familjerna Ander i Värmland och Hjörne i Göteborg.

Stampens förestående konkurs visar att så inte längre är fallet. Ingen medieaktör kan idag kontrollera en lokal annonsmarknad eller en bransch. Breakit lever på att sälja annonser på sajten. Dessa kan antingen säljas genom programmatic vilket leder till prispress eller via påhittiga paket bundlade med events och annat.

Det senare är svårsålt och innebär att en massa människor (läs Olle och Stefan) måste gå på en massa möten. Detta kan inte effektiviseras i någon större grad eftersom Breakits universum trots allt är ganska litet.

Ett mediebolag kan idag följaktligen jämställas med ett konsultbolag. Det enda sättet att växa är att anställa fler personer. Det är också, vad jag förstår, vad investerarnas pengar ska användas till.

Som jag ser det har Breakit två utvecklingsvägar: Att gå in i andra länder eller att bredda bevakningen och försöka ta marknadsandelar från Dagens Industri. Det senare är en våt dröm för Olle och Stefan med ett förflutet på storebror, men sjukt svårt.

På vischan är Dagens Industris rosa tidning en bibel. Dagens Industri är inte en tidning utan en klubb. Vi snackar om ett gäng moderater/sverigedemokrater med Rolex på armen och sittfläsket i en Volvo V70. Jag tror aldrig att Stureplanssajten Breakit kommer att bli deras primära nyhetskälla.

Trots dessa invändningar är jag övertygad om att Breakit kommer att få in sina pengar. Breakit har nämligen den viktigaste faktorn när gäller startups: Sex appeal. Alla människor - möjligen bortsett från Niklas Zennström – styrs nämligen uteslutande av känslor och få kan förneka att Breakit är en omtyckt produkt.

Det finns också kritiker, men alla i den svenska startup-världen berörs av Breakit. Detta enda vettiga argument räcker för att Breakit nyemission ska bli fulltecknad. 

Läs fler artiklar
LÄS MER