Sök

Fyra lobbyfirmor hjälper Spotify att skruva upp volymen i DC

SpotifyApple

Spotifys ena grundare Martin Lorentzon.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Spotify höjer rösten i Washington DC. Musikjätten väljer att hyra in fyra lobbyfirmor som ska stärka deras närvaro.

Apples musiktjänst, som sägs vara redo för lansering i början av sommaren, förväntas bli en direkt konkurrent till musiktjänster som Spotify och Tidal. Nu svarar Spotify genom att stärka sin närvaro i Washington.

Musikjätten hyr in fyra lobbyfirmor som ska arbeta för dem i flera frågor - bland annat konkurrens, licenser och ”plattformsneutralitet”, uppger källor till sajten Politico. Lobby-firmorna det handlar om är Forbes-Tate, Peck Madigan Jones, Gibson Group och BakerHostetler. Det är ett aggressivt drag från Spotify som fram tills nu inte har använt sig av några interna eller externa registrerade lobbyister.

Enligt Politico utökar streamingföretaget även sitt lobbyarbete i Europa med minst två företag som ska representera Spotify i EU. Dessutom ska musikjätten ha gått ut med en jobbannons där de söker en vice vd för samhällskontakter.

Spotify har enligt Politico avböjt att kommentera uppgifterna.

LÄS MER: Apple tros vilja begränsa Spotify – granskas av myndigheter i USA

Läs mer