Sök

"Svenska e-handlare kommer påverkas mer av Amazon"

Amazon

Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord samt pressbild från Amazon. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det handlar om Amazon mot alla andra. Här kommer en spaning från världens största e-handelskonferens i Chicago - plus ett sociala medier-tips från Nasa.

I dag avslutas e-handelskonferensen Irce i Chicago. I år har fokus legat på Amazon, och hur alla andra ska förhålla sig till den amerikanska e-handelsjätten. 

Det berättar Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, som är på plats för sjunde året i rad.

“Hela första dagen kallades för 'Amazon and me'. Jag var på elva föreläsningar bara om hur man ska hantera att sälja genom Amazon. Det blir sekundärt att sälja genom den egna butiken, det primära blir att sälja genom Amazon och då uppstår frågan hur man gör det på bäst sätt”, säger han.

Varför är det ett sådant fokus på Amazon?
“Man kan säga att det är Amazon versus alla andra. 33 procent av all e-handel i USA under 2015 skedde via Amazon. Det huvudsakliga syftet hos handlarna här är att konkurrera med Amazon och komma nära kunderna. Det är ett mycket starkare fokus här än hemma vad gäller att utnyttja de faktiska butikerna genom att skeppa från dem och använda deras lager”.

“Här har man vågat gå mycket längre när det kommer till lagersystem och att tillgängliggöra varorna i flera olika kanaler. Anledningen är just att handlarna här är så konkurrensutsatta av Amazon, så de har tvingats att gå längre”.

Kommer Amazon påverka svenska e-handlare på samma sätt framöver?
“Så blir det säkert, i och med att även vi handlar mer från utlandet så kommer även vi handla mer från Amazon”.

Är det något som någon sagt som fastnat lite extra?
“Jag lyssnade på en kille som var ansvarig för sociala medier på Nasa. Han berättade hur de håller igång hur många konton som helst, på 13 olika plattformar. Det jag reagerade på är att de inte har några policies för sociala medier, vilket vi kör väldigt mycket med i Sverige. Här ska alla ha en digital strategi”.

”Jag tror att man borde våga lite mer. Det kan vara hämmande med för mycket regler på den typen av plattformar. När man har en sådan strategi ser man att resultatet blir annorlunda, det blir mer dialog mellan dem och deras följare”.

Hur ser framtidens e-handel ut?
“Den kommer ske genom marknadsplatser, så de som redan ligger i startgroparna har en bra tajming, som till exempel Cdon. Men de måste satsa på infrastrukturen både vad gäller logistik och marknadsföring. Det måste ge handlarna ett värde, det är en tydlig trend här som och något som vi i Sverige inte riktigt gör än”.

Läs mer