Sök

Minimedia läggs ner - Schibsted säger tack och hej

SchibstedMinimedia

Schibsted-bolaget Minimedia förändras. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Minimedia har dragit in en miljard på digitala annonser. Nu får alla anställda gå när bolaget istället ska satsa på e-handel.

Minimedia föddes för åtta år sedan – och var en pionjär inom så kallad native advertising på webben (annonser utformade som redaktionella artiklar).

Mediejätten Schibsted, som är delägare, har varit den dominerande kunden. Enligt uppgifter från Schibsted har Minimedia genererat en miljard kronor i intäkter. Men den framgångssagan går nu mot sitt slut. 

Samtliga 13 anställda på Minimedia har varslats om uppsägning.

”Vi har gradvis skalat ned till 13 personer, och de blir arbetsbefriade”, säger Lars Östling, grundare och kreativ chef på Minimedia. 

Förhandlingar med facket har resulterat i att Unionenmedlemmar blir arbetsbefriade omgående medan SJF:s medlemmar fortsätter att jobba till årsskiftet.

I förra veckan avslöjade Breakit att Schibstedbolaget Mobilio skrotas i sin nuvarande form, och att alla anställda även där troligtvis får gå. 

Även i detta fall ligger ett beslut från Schibsted bakom att 13 anställda får se sina jobb försvinna. Bakgrunden är att Schibsted har lagt produktionen av native advertising och branded content i Schibsted content marketing studio.

Konkurrensen på marknaden för de tjänster som Minimedia erbjuder även tilltagit rejält. 

Det gör att Lars Östling, en av grundarna av Sportbladet, och Maths Nilsson, tidigare nyhetschef på Aftonbladet, nu tänker satsa på en ny nish.

De filar på ett hemligt projekt inom e-handel, som ska bli Minimedias framtid.

”Jag kan inte berätta några detaljer, med det handlar om nyskapande lösningar som vi tror kan förändra branschen”, säger Maths Nilsson. 

Schibsted äger i dagsläget 51 procent av Minimedia. Hur ägandet ska se ut i framtiden är nu under förhandling. 

Läs mer