Sök

Här är nya trenden som kan sätta stopp för speljätten Kings framfart

KingLeo VegasBetting

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Speljätten King står inför ett nytt hot – från bettingbranschen.

I veckans podcastavsnitt pratar Olle Aronsson och Stefan Lundell om Googles uppdatering Mobilegeddon, om klädjätten H&M:s okända appsuccé och om bettingtrenden som hotar spelgiganten King. 

Mobilspelsbolaget Leo Vegas som grundades av Robin Ramm Ericson och Gustav Hagman har varit ganska okänd fram tills nu. Nu växer de dock snabbare än alla andra bettingbolag. 

När Leo Vegas  frågar sina nya användare hur de hittat dit visar det sig att ungefär 50 procent kommer från Candy Crush Saga och liknande spel.

Användare som tidigare lade 75-80 kronor i månaden på till exempel Kings succéspel Candy Crush Saga lägger de istället pengarna på Leo Vegas. Det är alltså inga storspelare som går över. 

”De rör sig i samma kundsegment som King och har liknande produktion. Deras långsiktiga mål är att skapa världens största mobilspelsbolag så det är tuffa målsättningar som visar tydligt att de tittar på King istället för Unibet”, säger Stefan Lundell i podcasten. 

Kanske kan det blir aktuellt för King att omvandla sin verksamhet igen? I alla fall går det att spekulera kring. 

”King såg att spelarna lämnade desktopmiljön till förmån för mobilen. En kittlande tanke är att King ger sig in i bettingsegmentet och skapar egna kasinospel. Det är samma typ av människor som sitter och utvecklar spelen för Leo Vegas som sitter på King”, säger Stefan Lundell.

LÄS MER: Breakits poddcast: Universal vill utöka sin ägarandel

Läs mer