Efter AT&T – nu lägger Verizon ett bud på sökmotorn Yahoo

Breakit - Efter AT&T – nu lägger Verizon ett bud på sökmotorn Yahoo
Yahoo-chefen Marissa Mayer. FOTO: AP Photo/Eric Risberg.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Verizon uppges ge sig in i kampen om sökmotorn.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Breakit har i flera omgångar rapporterat om budstriden kring sökbolaget Yahoo, som säljer ut sin kärnverksamhet. Det ser ut att bli en budgivning långt under den värdering på 4-8 miljarder kronor som Wall Street Journal tidigare har rapporterat om.

Nu uppger Wall Street Journal att telekomjätten Verizon budar 3 miljarder dollar, motsvarande 25 miljarder kronor, i den andra budrundan. Därmed ger sig Verizon in i kamp med AT&T, som enligt Bloomberg finns bland spekulanterna.

Men – Yahoo kommer "troligen" att genomföra ännu en budrunda innan verksamheten säljs, skriver Wall Street Journal.  

Bolaget grundades i mitten av 90-talet som en sökmotor för internet och växte bland annat genom att addera en mejltjänst och en internetportal till sitt erbjudande, samt via förvärv.

Enligt Bloomberg har Yahoo fortfarande en miljard användare världen över, men har stora problem och kniper blott 1,5 procent av den digitala annonsmarknaden.

Förutom Verizon och AT&T uppges Daily Mail, TPG, YP Holdings LLC och ett konsortium under ledning av Bain Capital och Vista Equity Partners finnas bland budgivarna. 

Värt att notera är att Yahoo redan 2008 fick ett bud på 44,8 miljarder dollar, motsvarande 372 miljarder kronor, från Microsoft. Det budet ratades dock då Yahoos ledning ansåg att Microsoft undervärderade bolaget. 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel