Breakit - Ett år efter “Veckans Break?” - startuplivets hårda vardag tar vid
Bildmontage från Hidn Technology, Revault, Raft och Justtype. Foto: Pressbilder

Ett år efter “Veckans Break?” - startuplivets hårda vardag tar vid

Jonas de Lange
Jonas de Lange
05 jun 2016, kl 21:18

Missade mål och uppskjutna leveranser har varit vardagen för Veckans Break-bolagen i maj.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
05 jun 2016, kl 21:18

I över ett år har vi på Breakit kört helgserien “Veckans Break?”, där vi presenterar ett nytt bolag med en ny produkt. Men vad händer egentligen efter att artikeln är publicerad? Vi har gått tillbaka för att se hur det har gått för bolagen vi intervjuade i maj förra året.

Det första som blir tydligt när man pratar med bolagen ett år efter är att det alltid är något som inte har gått riktigt som man har tänkt sig. Ett exempel är kalenderappen Raft som inte har riktigt så många användare som bolaget först hade hoppats på.

“Vi är antingen före eller efter marknadsbehovet och vi hoppas såklart på det första alternativet. Det finns många som använder appen varje dag men inte tillräckligt många för att vi ska ha nått någon kritisk massa än”, säger bolagets vd och medgrundare Anders Ekman, när Breakit når honom.

Även hårdvarubolaget Revault har stött på vissa problem. De är dock av en lite annan natur. Hårdvarubolag som lyckas med sin gräsrotsfinansiering levererar sina produkter i snitt ett halvår efter den egna deadlinen.

Revault lovade ursprungligen att leverera sina första armbandsmoln redan i januari i år. Nu ser det ut att det istället blir under hösten.

"Vi har vissa förseningar med leveransen vilket är typiskt för crowdfunding men samtidigt har vi lyckats väl med vår utveckling. Mycket är tack vare stödet vi har från våra fantastiska backers i förhållande till de resurser vi har "

Det klassiska entreprenörssättet att handskas med problem är att stånga pannan blodig mot väggen tills man plötsligt en dag kör huvud tvärs igenom ut på andra sidan.

“Som entreprenör är man någonstans dum i huvudet. Man tror att man är den som ska lyckas med det som i princip är omöjligt”, som en framgångsrik entreprenör och affärsängel sade till mig för några månader sedan.

Vissa väljer dock en annan väg, som till exempel tangentbordsmakarna på Justtype.

“Vi känner att det vi gör är väldigt bra men det finns mycket annat som andra gör som skulle vara ett bra komplement. Vi har till exempel inte musklerna för att göra avancerade autocorrectalgoritmer. Därför försöker vi sälja teknologin till någon annan tillverkare”, säger Jens Bjarme, medgrundare på Justtype.

Ett bolag har vi dock inte lyckats få kontakt med överhuvud taget. Hidn Technology, som tillverkar en smartklocka med inbygd stressmätare, har inte svarat på våra frågor trots kontaktförsök på både mejl, telefon och sms.

Det behöver såklart inte betyda något annat än att bolagets vd är en upptagen man. Några saker har vi dock fått fram om hur det går för bolaget.

Förra sommaren körde bolaget igång sin gräsrotsfinansiering med en Kickstarter-kampanj. Då missade man målet på 173.000 kronor med nästan hälften.

För att finansiera bolaget vidare spottade huvudägaren och grundaren Jonas Angleflod in 200.000 kronor vid årsskiftet.

Hur långt man har kommit med klockan och den tillhörande appen är dock oklart än så länge.

Läs mer om bolagen som hur det går för bolagen som varit med på “Veckans Break?”:

Justtype letar efter en köpare - “Vi har inte lyckats med marknadsföringen”

Kalenderappen Raft gnetar på - fortsätter satsa på självfinansiering

Revault tampas med förseningar efter sin lyckade gräsrotsfinansiering

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel