Kalenderappen Raft gnetar på - ställer om till att börja ta betalt

Breakit - Kalenderappen Raft gnetar på - ställer om till att börja ta betalt
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Svenskarna som utmanar Google på kalendermarknaden kämpar vidare med sin tjänst. Nu satsar grundarna vidare på självfinansiering genom att börja ta betalt för tjänsten.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vad har hänt med verksamheten sedan sist?

“Sedan sist har vi lanserat Raft globalt, blivit utvalda till ”Best New Apps” i Europa av Apple och lanserat världens första kalender med koppling till Giphy. Totalt har cirka 75 000 möten och events lagts till i Raft nu.”

Hur har det gått ekonomiskt senaste året?

“Raft är gratis att ladda ner, och vi har inte några annonser så vi har inte haft några intäkter från appen.”

Hur har ni finansierat bolaget under tiden?

“Vi har hjälpt andra apputvecklare, exempelvis Qapital, och fått en peng i ersättning.”

Hur många personer är ni nu och hur många var ni för ett år sedan?

“Samma tre som då, fast ny skiftsväng nu. Vi jobbar mest kvällar och helger.”

I vilken utsträckning har ni lyckats med målen ni satte då?

“Vi har inte lyckats nå alla mål vi satte för ett år sedan. Men vi är på väg. Vi gissar att vi är antingen före eller efter marknadsbehovet. Vi har inte fått så många användare vi skulle vilja ha. Det finns många som använder appen varje dag men inte tillräckligt många för att vi ska nå någon kritisk massa. Vi vill egentligen ligga lågt med företaget nu fram tills vi har mer att berätta.”

Vilka personer använder er app?

“Det är många unga personer. Det är en snittålder på 25 år och många som använder det är par. Vi har fått många användare i Holland av någon anledning. Fråga mig inte varför de gillar Raft just där.”

Har er affärsmodell eller intäktsmodell ändrats på något sätt?

"Nej, Raft är fortfarande gratis att ladda ner. Men snart ska vi börja ta betalt, så skynda fynda. Vi har precis uppdaterat appen så att man kan logga in med bland annat telefonnummer."

På vilka andra sätt har bolaget eller affären ändrats?

“Vi följer utvecklingen på kalendermarknaden noga, och ser en bra tillväxt i användandet i framför allt Europa. Så det lutar åt att vi följer utvecklingen söderut, men inget är bestämt ännu.”

Söderut?

“Jag vill inte säga några specifika länder i dagsläget men det handlar framförallt om marknader där människor är bra på engelska, eftersom appen är på engelska.”

Läs fler artiklar
LÄS MER