Sök

Amerikanska nätjättar i ny allians - så ska de hantera näthatet

TwitterYoutube

Mark Zuckerberg, vd på Facebook och Sundar Pichai, vd på Google. Foto: Flickr/JD Lasica och TT/AP/Jeff Chui

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

EU, tilsammans med bland annat Google och Facebook, upp gemensamma riktlinjer för att handskas med näthatet. Nu ska kommentarer raderas inom 24 timmar.

I ett pressmeddelande meddelar nu Europakomissionen att organisationen har gått ihop med Facebook, Twitter, Youtube och Microsoft om att öka insatserna mot hotfullt agerande på nätet.

De stora internetbolagen har under lång tid kritiserats för att blunda för näthatet som förmedlas på deras plattformar. Det har även lyfts fram som ett potentiellt hot mot affärsmodellen. En väldigt hård ton och ett tufft samtalsklimat kan göra att vissa annonsörer drar sig från att köpa utrymme på internetbolagens plattformar.

Genom att skriva under på de nya riktlinjerna går företagen bland annat att med på att förbättra sina kommentarsgranskningar tills de har kapacitet att radera material inom 24 timmar från att en anmälan har kommit in.

Det är dock bara tal om riktlinjer och inga regler med tillhörande sanktioner.

Utöver den nya 24 timmarsregeln verkar dock de nya riktlinjerna vara förhållandevis tandlösa. Övriga punkter som tas upp i pressmeddelandet handlar bland annat om att samarbeta bättre för att dela med sig till varandra av erfarenheter kring arbetet med att hantera näthat på den egna plattformen och att ge sina anställda återkommande träning i att hanterar frågor relaterade till näthat.

Exakt vad det här kommer att leda till är såklart svårt att avgöra. Sannolikt kan det leda till att internets stormakter kan bli lite bättre på att faktiskt använda sina egna regler för hot och hat på nätet.

Läs mer