Sök

Kivra-chefen: Om ett halvår ska vi vara lika självklara som e-faktura

Kivra

Stefan Krook, vd och medgrundare av Kivra. Foto: Pressbild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den digitala brevlådan trycker gasen i botten med nytt kapital. Nu berättar vd:n Stefan Krook om framtidsutsikterna.

Kivra har precis tagit in 50 nya miljoner kronor till sin digitala brevlåda. Det var endast befintliga ägare som fick möjligeheten att delta i rundan, i vilken bolaget värderas till 400 miljoner kronor. Största ägare är investmentbolaget 41:an, som ägs av grundarna Stefan Krook och H&M-chefen Karl-Johan Persson, och familjen Wallenbergs bolag FAM. Gemensamt äger de ungefär 90 procent av bolaget.

“Värderingen är egentligen inte så intressant i sammanhanget eftersom nästan alla ägare försvarar sina andelar. Det man ska ta med sig är att vi är två stora långsiktiga ägare som trivs bra med varandra och inte har en tanke på exit”, säger Stefan Krook.

Totalt har bolaget tagit in 147 miljoner kronor sedan starten 2011.

“Det är ett ganska långt race och nu siktar vi på att 2019 ska bli vårt första lönsamma helår”, säger Stefan Krook.

Trots att han har räknat med röda siffror i åtta år säger han att antalet användare ökar med flera tusen i veckan.

“Vi har riktigt bra momentum nu och ser att de svenska storföretagen ansluter i bra takt, samtidigt som vi har bra tillväxt på användarsidan”, säger han.

Stefan Krook berättar även att bolaget har satsat sina första marknadsföringspengar bara senaste månaden. Den största delen av tillväxten tror han dock kommer genom att kunderna själva, alltså bolagen, kommer marknadsföra tjänsten åt honom.

“Idag har vi ungefär 10 procent av befolkningen som användare. Det innebär att 90 procent av brevutskicken från bolagen fortfarande kommer gå med vanlig post. Eftersom bolagen sparar pengar på att skicka mer post digitalt finns det incitament för dem att informera de som inte har Kivra om att de kan få sin viktiga post hos oss istället”, säger han.

Enligt Stefan Krook är bolaget dessutom just nu på väg mot brytpunkten i en potentiell hockeystick-kurva. Både när det gäller användare och företag som ansluter sig.

“Det tog fyra år att få in de första 11 bolagen. Sedan tog det bara ett år att få in de nästa 500. På användarsidan har vi ungefär 700.000 användare och ökar med flera tusen i veckan. När man lägger de två tillväxtkurvorna på varandra ser det riktigt bra ut”, säger han.

Tjänsten låter privatpersoner ta emot viktig post från olika storbolag helt digitalt. Affärsmodellen bygger på digitalt porto, alltså att Kivra tar betalt per brev som skickas via tjänsten.

Trots 700.000 användare kommer det dock att ta ett tag innan omsättningen tar fart.

"Det är så med hockeystickkurvan att det går trögt i början. 2015 omsatte vi någonstans kring ett par miljoner kronor. Än så länge har inte myndigheterna betalat något och vissa fall får avsändare rabatter mot att de marknadsför vår tjänst mot sina kunder", säger Stefan Krook.

Var står ni om ett halvår?

“På användarsidan håller vi på att skapa en ny standard för storföretag. Nu är det svårt för storföretag att inte erbjuda e-faktura. Om ett halvår hoppas vi att det ska vara samma sak med Kivra”, säger han.

Stefan Krook berättar även att han har börjat fundera på internationell expansion. Det verkar dock ligga lite längre bort än ett halvår.

“Nu fokuserar vi helt på att få det här att flyga i Sverige. Samtidigt tittar vi hela tiden på att förbättra tjänsten på olika sätt. Där tittar vi också på andra marknader. Men vi har inte kommit så långt att vi har börjat titta specifikt på vilka marknader som är aktuella. Det här är inte som Spotify eller Minecraft där man bara kan rulla ut tjänsten på en rad nya marknaden samtidigt”, säger han.

Läs mer