Adrian Liljefors nosar upp ny nisch - får in miljoner till sin näsplugg

Breakit - Adrian Liljefors nosar upp ny nisch - får in miljoner till sin näsplugg
Adrian Liljefors, vd på Noseoption. Produkten Nosa som lanseras på 500 apotek imorgon. Foto: Press
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Adrian Liljefors och Noseoption ligger bakom världens första näspropp mot dålig lukt - nu lanseras produkten i 500 svenska apotek.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Noseoption grundades 2011 och har utvecklat Nosa - en näspropp som reducerar dålig lukt, utan att påverka andningen. Produkten fungerar enligt bolaget även bra vid förkylning och åksjuka. Nu får bolaget in 4 miljoner kronor i riskkapital - varav 1,4 miljoner kommer från Almi Invest.

“Noseoption har ett oerhört kompetent team som på ett effektivt sätt genomfört sin marknadslansering”, säger Håkan Alfon, investeringsansvarig på Almi Invest, och fortsätter:
“Deras unika produkt är efterfrågad av både vårdmarknaden men också av privatpersoner. Det gör att vi ser stora möjligheter för Noseoption att lyckas.”

Almi Invest meddelar idag att de investerar 1,4 miljoner kronor i Noseoption. Bolagets totala kapitalanskaffningen i den här rundan uppgår till 4 miljoner kronor. Nosa lanserades på den svenska vårdmarknaden i maj 2015 och finns sedan dess bland annat på sjukhus, äldreboenden och inom polis- och ambulanskåren. Imorgon lanseras produkten, i konsumentförpackning, på 500 apotek över hela landet.

“Med Almi Invest som ny investerare har vi möjlighet att öka våra säljresurser och samtidigt utveckla en effektiv produktion. Två viktiga parametrar i den snabba expansionsfas som bolaget befinner sig i”, säger Adrian Liljefors, vd på Noseoption, och fortsätter:

“I nuläget lanserar vi produkten på Apotek Kronan och på Apoteksgruppen. Till hösten räknar vi med att lansera Nosa på ytterligare två apotekskedjor, men i nuläget kan jag inte offentliggöra vilka."

Han säger också att den största utmaningen nu är att få upp kännedomen om produkten.
“Vi kommer att satsa mycket på flera sälj- och marknadsföringskampanjer. Bland annat ‘När nosar du?’-kampanjen som vi kickar igång imorgon.”

Hur funkar Nosa?
"Lamellstrukturen på den hästskoformade näsproppen gör att när du andas in så färdas luften genom spiralen och tar upp mentoldoften. På så sätt andas du in mentoldoft som överskuggar den dåliga lukten. Förutom att på så sätt minimera problemet med dålig lukt, utvidgar produkten näsgångarna något, vilket underlättar andningen", berättar Adrian Liljefors.

Uppfinnaren bakom produkten heter Susanna Bergstrand. Hon jobbade tidigare inom vården och insåg att det inte fanns någon produkt som kunde underlätta problemet med dålig lukt. Hon tog saken i egna händer och uppfann helt enkelt Nosa. 

Idag har Noseoption tre anställda, inklusive vd Adrian Liljefors. Utöver det, jobbar tre konsulter deltid i bolaget som har sitt kontor på Norrlandsgatan i Stockholm.

Bolaget har däremot sin tillverkning och produktion i Säter, i Dalarna. Det var också i Dalarna som bolaget etablerades från början eftersom hjärnan bakom uppfinningen, Susanna Bergstrand, ursprungligen kommer därifrån. Flera av bolagets investerarna kommer också från Dalarna, bland annat Almi Invest Dalarna. Övriga vill Adrian Liljefors inte namnge.

Med det nya kapitalet kommer Noseoption att investera i en helautomatiserad produktionslinje för att få ner produktionskostnaden per enhet. Planen är att även bygga den nya produktionslinjen någonstans i Dalarna. Exakt var, är i nuläget inte klart. Att Noseoption väljer att förlägga produktionen på ‘hemmaplan’ är en av anledningarna till att Almi Invest går in som investerare.

“Jag har kommit fram till att det inte blir så mycket billigare att ha produktionen i utlandet när vi väl får igång en helautomatiserad produktionslinje”, säger Adrian Liljefors.

Bolagets siffror för förra året är inte offentliga än men Adrian Liljefors berättar att Noseoption under förra året sålde cirka 60.000 produkter.
“I år prognostiserar vi att sälja 500.000-600.000 produkter, så utvecklingen är snabb.”

Om ett år räknar Adrian Liljefors med att bolaget ska sälja sin produkt på samtliga apotek i Sverige, och nå en årsomsättning på 1-2 miljoner kronor på enbart den marknaden. Om tre år räknar han med att samma segment når en omsättning på 10 miljoner kronor. Längre fram är planen att bolaget ska expandera inom Norden och sedan även till Tyskland.

“2018 räknar vi med att nå break-even. Då ska vi även ta in en ny investeringsrunda och satsa på övriga Europa. Vi planerar även flera utvecklingar av Nosa som till exempel att införa läkemedel i produkten och även partikelfilter mot pollen och luftföroreningar”, avslutar Adrian Liljefors.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel