Sök

Splay rekryterar - men det går bara att ansöka via Youtube

Splay

Edit Brunner, sälj- och Sverigechef på Splay, visar att tiden för papper-cv är förbi. Foto: Splay

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Youtubenätverket Splay testar nytt rekryteringsgrepp när de nu söker två personer som ska jobba med kreativt sälj och strategier.

Glöm traditionellt cv om du är sugen på Splays två nya tjänster.

Vill du bli en av dem som blir kallad på intervju gäller det istället att spela in en video som lockar rekryterarna på Splay. 

Edit Brunner, sälj- och Sverigechef på Splay, berättar att det här är ett nytt rekryteringsgrepp för dem.
“Sist vi la ut en tjänst på traditionellt sätt fick vi över 200 ansökningar på fyra dagar. Nu när vi gjort tröskeln lite högre än att bara skicka in ett cv, får vi mycket färre ansökningar men väldigt mycket bättre!", berättar hon och fortsätter:

“Det är inte det lättaste att hitta personer som brinner för Youtube och digitala kanaler, är extremt kreativa och samtidigt duktiga på det strategiska säljet. Därför krävs nya ansökningssätt för att hitta helt rätt personer.”

I  videon får de sökande berätta om sin bakgrund och sina erfarenheter men Splay vill också bli överraskade, säger Edit Brunner. På vilket sätt du väljer att överraska i din videon, är helt fritt.

Det är Edit Brunner och Splays globala säljchef Victor Ljungberg som tittar igenom alla inkomna videoansökningar.
“Vi har verkligen njutit av rekryteringsprocessen den här gången! Det är så kul att se hur kreativa, annorlunda och proffsiga videor vi har fått in”, berättar Edit Brunner och fortsätter:

“Med video får man direkt en känsla för hur personen säljer sig själv, formulerar sig och vad den väljer att berätta. Personligheten lyser igenom vilket gör det lättare att välja vilka som verkar ha den rätta ‘Splay-känslan’ som vi är ute efter.”

Edit Brunner berättar att hon efter det här aldrig mer kommer att rekrytera med traditionella cv-ansökningar och standardiserade, personliga brev. I allafall inte i ett första steg.
“Det känns så förlegat. Vi lever i en ny, digital värld där man kan uttrycka sig på helt nya sätt. Varför inte ta till vara på det även inom rekrytering? Vi på Splay vill i alla fall testa!”

Läs mer