Sök

Svenske doldisens spel laddas ned 70 000 gånger – om dagen

Extreme Forklifting

Jan Rigerl står bakom gaffeltruckspelet Extreme Forklifting. FOTO: Privat.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Jan Rigerl lämnade King för att satsa på sin egen oberoende spelstudio. Med titlar som ”Extreme Forklifting” och ”Extreme Wheelchairing” i bagaget gör han nu succé – i Kina.

Markus "Notch" Persson jobbade på det svenska spelbolag King innan han sade upp sig för att bygga Minecraft tillsammans med Joakim Porser.

Deras Mojang såldes senare till Microsoft för 18 miljarder kronor, varpå ”Notch" bland annat köpte det då dyraste huset i Beverly Hills.

En annan utvecklare som beslutat sig för att gå samma väg är Jan Rigerl. Han valde i fjol att lämna speljätten King för friheten som spelutvecklare i det egna bolaget Devm Games.

Där slutar dock likheterna med Notch och Minecraft – åtminstone för den här gången.

”Det är jag och min katt Putin, men han gör inte så mycket”, säger Jan Rigerl, grundare av det lilla indiebolaget.

Den lilla spelstudion, som i dag bara sysselsätter Jan Rigerl själv, verkar däremot har någonting stort på gång – mobilspelet "Extreme Forklifting 2”.

Spelet, som kortfattat går ut på att köra gaffeltruck, har sedan lanseringen klättrat upp på förstaplatsen i Appstores raciningkategori i både Kina och USA, uppger Jan Rigerl.

”Sedan i måndags laddas spelet ned 70.000 gånger om dagen. Tittar man på de andra som ligger på topplaceringarna är det spel från Electronic Arts och Gameloft, konkurrensen är ganska tuff”, säger han och tillägger:

”Är man liten, och saknar muskler, måste man göra något konstigt som sticker ut."

Originalspelet, Extreme Forklifting 1, släpptes redan 2013 och nådde 3,5 miljoner nedladdningar totalt. Intäkten landade den gången enligt Jan Rigerl, som driver sitt Devm Games i en enskild firma utan insyn, på ”runt 100.000 kronor”.

Uppföljaren "Extreme Forklifting 2" ska däremot försöka generera större intäkter än så – bland annat genom annonsering och småbetalningar för extrafunktioner innuti appen. Själva nedladdningen är gratis. 

”Jag tror inte att jag kommer att bli rik på det, men det går runt. Det är svårt att spekulera i hur stora intäkter det nya spelet genererar”, säger Jan Rigerl och tillägger:

”Om man är ensam, bara har en mun att mätta, så funkar det bra".

Devm Games har tidigare släppt en rad mobilspel, exempevis "Fire Flying" och "Wall Bouncing". En titel som sticker ut är ”Extreme Wheelchairing”, där spelaren kan hoppa och göra stunts med rullstol. Konkurrensen om mobilspelarna är dock hård.

”Jag har gjort ganska många spel som inte har blivit så populära. De två som gått riktigt bra är gaffeltruckspelen”.

Sommaren 2013 värvades Jan Rigerl till Svenska spelsuccén King, som står bakom det omåttligt framgångsrika Candy Crusch Saga – men valde att lämna.

”Jag trivs bättre med att sitta hemma och göra egna saker under stor frihet. Jag vill inte bli uppköpt”, säger han.

Vad jobbar du med nu?

”Just nu har jag en prototyp där man åker runt i öknen och flyr från jättestora maskar”.

Har du någonsin kört en gaffeltruck på riktigt?

”Nej, det har jag inte. Jag har kollat på videoklipp och studerat manualer. Det som var svårt var att få till kontrollerna, och att inte göra det för svårt att köra". 

Läs mer