Sök

Twintip får in Coop, ATG och Systembolaget som storkunder

Twintip Insights

Nikola Teofilovic. FOTO: Olle Aronsson / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Data-startupen Twintip låter företag hålla koll på allt som skrivs om dem på Facebook. Nu lanserar bolaget ett nytt analysverktyg - som en rad tunga kunder har signat upp sig på.

Förra året köpte Twintip Insights som första svenska aktör in det som kallas Facebook topic data -  ett anonymiserat informationspaket som innehåller allt som skrivs på Facebook utom incheckningar och direktmeddelanden. Bolaget investerade 3 miljoner kronor i datan.

Nu lanserar Twintip ett verktyg baserat på datan som slutkunderna själva kan använda.

“Det finns förstås massor av övervakningsverktyg, men vad gäller Facebook känner de oftast bara av vad användare skriver på företagens sidor. Visst, där får du en del feedback, men den stora diskussionen sker i grupper och på privatpersoners egna sidor. Vi kan hämta data även därifrån”, säger Twintips vd Nikola Teofilovic.

Det nya verktyget heter Twintip dashboard, och bolaget beskriver det som unikt i Norden. Bland kunderna med från start återfinns bland andra Coop, ATG och Systembolaget.

Nikola Teofilovic säger att Facebook är “världens största marknadsundersökning i realtid” med 1,65 miljarder användare varje dag.

“Företagen vill inte bara ha koll på vilka klagomål kunderna har. De vill veta hur människor diskuterar med sina bekanta. Om till exempel alla kvinnor mellan 35 år och 50 år i Norrland säger att de tycker att 16 gigabyte minne är för lite men 64 gigabyte är alldeles för mycket på en mobiltelefon, så ska bolagen veta det. Det handlar om en helt annan detaljnivå och dessutom betydligt större kvantitet på datan, vilket gör den mer representativ”, säger han.

Twintip konkurrerar med en rad andra övervakningsverktyg, exempelvis Meltwater och Notified, på marknaden för social dataanalys.

“Att vi får in de här tunga varumärkena är ett grymt proof of concept. Vi är ett ganska litet bolag men jag tycker att de kunder vi har fått in visar att vi har gjort rätt strategiska val”, säger Nikola Teofilovic.

Datan som används är anonymiserad, vilket innebär att det inte går att avgöra vilken individ som sagt vad om ett visst varumärke.

Läs mer