Sök

Ny chef ska få rull på Garantibil – nu vill hon accelerera utomlands

Garantibil

Skärmdump från Garantibils pressfilm

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det svenska online-företaget Garantibil har rekryterat en ny vd i form av Anna Svanfeldt. Målet är att expandera till USA och Europa och göra sajten till det självklara valet vid bilförsäljning i fler länder.

Varje år så köper eller säljer två miljoner svenskar en begagnad bil, enligt Garantibil. Efteråt känner sig så mycket som hälften av de inblandade lurade eller missnöjda med affären.

Sedan sajten grundades 2014 har ambitionen varit att förfina den statistiken och göra begagnathandeln tryggare för alla inblandade parter. Nu rekryteras Anna Svanfeldt som ny vd för den svenska marknaden.  

”Jag brinner för bilar och tycker om att köra bil. Jag äger själv en begagnad bil som jag snart ska sälja - var tror jag inte att jag behöver säga”.

Svanfeldt kommer närmast från relocation-företaget Key Relocation och dessförinnan från Anticimex.

”Det finns absolut likheter. Den röda tråden genom mina jobb har varit att jag alltid jobbat i internationella miljöer och rapporterat till London eller Rotterdam, vilket gör att jag har ett internationellt nätverk. Under min tid på Anticimex gick bolaget från att finnas i sex länder till 14”, säger hon.

Vad blir de största utmaningarna framöver?

”Att sätta Garantibil på kartan och att det ska bli det självklara valet för privatpersoner när de ska sälja sin bil. Det är en av de jobbigaste och svåraste processer som många går igenom, så det måste vara idiotsäkert”.

LÄS MER: "Groupon-veteranen ska erövra världen åt Billogram"

Läs mer