Jan Älmeby startade Fortnox - nu lanserar han en ny konkurrent

Breakit - Jan Älmeby startade Fortnox - nu lanserar han en ny konkurrent

Foto: Fortnox international samt Computer Innovation

Johanna Ekström

Reporter

Succéentreprenören bakom båda affärssystembolagen Visma SPCS och Fortnox har hunnit fylla 80 år - men nu lanserar Växjöbon Jan Älmeby en ny konkurrent till sina gamla bolag.

Samtidigt som affärssystembolaget Visma vill köpa upp konkurrenten Fortnox för 1,4 miljarder kronor är mannen som grundade både Fortnox och det Visma-ägda bolaget SPCS aktuell med en ny konkurrent.

Växjöbon Jan Älmeby, 80, har sammanlagt grundat ett tiotal företag.

"Några finns inte kvar men vissa har blivit riktiga succéer”, säger han. 

Både Fortnox och Visma SPCS kan räknas till de senare. Visma SPCS, som hette Scandinavian PC Systems innan det köptes upp av norska Visma, grundade Jan Älmeby 1984.

Efter 15 år som vd där hoppade han av och grundade år 2000 konkurrenten Fortnox, som han var vd på fram till 2010.

Då grundade han Fint, numera Briox, som han var kvar på till 2013. Fint var ett fristående bolag med uppdrag för Fortnox att lansera produkterna internationellt.

Men än har han inga planer på att gå i pension. Nu är Jan Älmeby, som av en affärspartner beskrivs som - “en mycket begåvad man - han är som en ung pojk” - aktuell med två nya bolag: Computer Innovation och Cloud of Sweden.

Affärsidén är enligt ett pressmeddelande “webbaserade program för bokföring och andra administrativa rutiner globalt”.

Enligt Jan Älmeby är de främsta konkurrenterna Fortnox, Visma och Speedledger.

“Men det är en starkt växande marknad, så vårt första fokus är inte att ta kunder från Fortnox utan att ta de nya kunderna som går över till den nya tekniken”, säger han.

Computer Innovation är bolaget som äger och har utvecklat själva plattformen. Cloud of Sweden är ett delägt bolag som kommer sälja produkten i Sverige.

”Ska man lansera den här typen av program är det viktigt att först ha en programvara som enkelt kan anpassas för de olika länder som man ska etablera sig i. Nu har vi lagt ned 10.000 timmars arbete på plattformen, men vi får mycket låga kostnader för framtida anpassningar till andra länder” säger Jan Älmeby i ett uttalande.

Tanken är att erbjuda lokala och etablerade säljbolag att sälja produkten under eget namn i en del länder, främst utanför Europa. Något som Jan Älmeby ser som ett billigt sätt att snabbt komma in på nya marknader.

Målgruppen är mindre företag med upp till 20 anställda och marknader som han särskilt kikar på nu, förutom Europa, är länder i Afrika och Sydostasien, där det tidigare varit svårt att etablera sig på grund av dåliga betalningssystem, men där betalning med mobil växer snabbt.

“I de flesta länder utgör den typen av mindre företag långt över 90 procent av samtliga företag - så det rör sig om en hyggligt stor målgrupp. I dag använder ungefär 30-35 procent av företagen ny teknik för sin redovisning men tillväxten är stark, om bara fyra år kommer uppåt 70-80 procent arbeta webbaserat”, säger Jan Älmeby.

Målet är också att börsnotera först Computer Innovation och senare även Cloud of Sweden på den mindre listan NGM Nordic MTF.

“Jag har satt flera bolag på börsen och min erfarenhet är att det ger en trovärdighet när man pratar med investerare och kunder. De känner en större säkerhet när de får en insyn i företaget. Ofta tycker kunder också att det är trevligt att komma med som aktieägare”, säger Jan Älmeby.

Något ytterligare kapital planerar bolaget inte att ta in i nuläget.

Hur kommer det sig att du startar nya konkurrenter till dina gamla bolag hela tiden?

“Det är en fantastisk känsla att grunda ett bolag och se det lyfta. Sedan lär man sig mycket på vägen också och därför kan man göra något som är ännu bättre nästa gång”, säger han. 

Läs fler artiklar
LÄS MER