Sök

Acast vill göra poddandet mer lönsamt – inför ny betalmodell

Acast

Acasts medgrundare Karl Rosander. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det svenska podcastbolaget hoppas skaka om ljudmediet med sin nya marknadsplats.

Den nya modellen Acast+ beskrivs som världens första marknadsplats för podcasts. Modellen tillåter alla kreatörer att tjäna pengar på sitt arbete genom att sälja extra innehåll (som exklusiva intervjuer eller ej släppta avsnitt) direkt till sin publik till ett pris de själva bestämmer.

Acast uppskattar att betalmodellen kan generera upp till sex gånger så stora intäkter som vanlig annonsering. Intäkterna kommer att delas mellan bolaget och podd-skaparna. 

“Acast+ utformades för att lösa utmaningen med att tjäna pengar på sitt innehåll. Det är det som har hållit tillbaka tillväxten av podcasts sedan mediet uppstod för över tio år sedan,” säger Måns Ulvestam, medgrundare och vd för Acast i ett pressmeddelande.

För användarna kommer det att finnas två olika betalmodeller att välja på. “Show pass” innebär att man betalar månadsvis för premiuminnehåll och för “Season pass” betalar man en engångssumma och får ett förutbestämt urval av innehåll.

Acast rekommenderar kreatörerna att prissätta alternativen mellan 24 och 72 kronor respektive 36 och 85 kronor. Båda alternativen kommer att vara reklamfria för lyssnaren.

“Kändisar och sociala medier-stjärnor kan nu använda Acast+ för att skapa exklusivt material för sina stora fanskaror. Någon som Pewdiepie skulle kunna skapa en podcast och enkelt styra sina 44 miljoner Youtube-prenumeranter till sin nya show. Det här är ett helt nytt sätt att monteraisera podcasts”, säger Karl Rosander, medgrundare och USA-chef för Acast.

Acast grundades i Stockholm 2014. I dag finns tjänsten i Sverige, Storbritannien och USA, som är den största marknaden. Bolaget redovisar nu 32 miljoner startade strömmar varje månad.

Förra våren tog Acast in 35 miljoner kronor från Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor.

Läs mer