Sök

Perfectly tar upp kampen om influencers och annonsörer

PerfectlySociala medierinfluencers

Morgan Hassel och Johannes Lagtun. Foto: Mathias Blom.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det börjar bli trångt på marknaden för sociala nätverk – men det är inget som skrämmer uppstickaren Perfectly.

Johannes Lagtun och Morgan Hassel har under ett års tid arbetat med att knyta till sig företag och sociala profiler till sitt nätverk Perfectly. Nu lanseras konceptet som består av en agenturverksamhet och en innehållsskapande del.

“Utan att vara för kaxig så känner jag att vi inte har några konkurrenter. Det finns många som jobbar med influencers men vi ser dem snarare som branschkollegor. Vi skapar innehåll, allt från dokumentärserier till podcasts, åt våra profiler, och det vet jag ingen annan som gör,” säger Johannes Lagtun som är vd för bolaget.

Oavsett nisch så är sanningen att det börjar bli ganska så trångt bland de så kallade influencer-nätverken. Affärsmodellen går i korthet ut på att vara länken mellan olika varumärken och personer som blivit kända på sociala medier. Genom att annonsera eller göra sponsrade samarbeten med profilerna, kan de nå ut till relevanta (och ofta unga) målgrupper.

“Vi har i nuläget åtta profiler klara och signade och räknar med att ha tolv inom kort. Vi är inget Youtubenätverk eller bloggportal, vissa av våra profiler är stora på Youtube, andra på bloggar och Instagram”, säger Johannes Lagtun.

Några av de som Perfecly knutit till sig är MMA-stjärnan Alexander “The Mauler” Gustafsson, den sociala experimentduon Sthlm Panda och programledaren Anders Adali.

Bolaget är hittills självfinansierat men enligt Johannes Lagtun förs dialog med flertalet intressenter.

“Vi är redo att ta oss an den svenska marknaden rejält och siktar på expansion utanför Sverige också. Vissa av våra profiler är enormt mycket större utanför landet,” säger Johannes Lagtun.

Läs mer