Ascatron tar in 37 miljoner – vill spara energi åt datahallar och tåg

Breakit - Ascatron tar in 37 miljoner – vill spara energi åt datahallar och tåg

Foto: Susanne Lindholm/Scanpix och Tomas Oneborg/Svd/TT.

Sara Lindmark

Reporter

Bolaget har utvecklat en teknik för att styra kraften till alla möjliga elektriska apparater.

Den som googlar svenska Ascatron hamnar snabbt på Ny Tekniks 33-lista där det står att bolaget “tillverkar kraftkomponenter i kiselkarbid”.

Men vad innebär det egentligen?

“Vi tar fram de nyckelkomponenter som man behöver för att styra ström med, genom en ny materialteknik som vi har utvecklat. Det är den som kallas för kiselkarbid”, säger Christian Vieider, vd för Ascatron.

En el-bil har till exempel en stor låda som omvandlar kraften från batteriet till motorn vilket gör att du kan gasa och bromsa. Ascatrons mål är att minska energiförlusten i den här omvandlingen.

“Förlusterna kan vara upp till 20 procent så det finns mycket energi att spara i många industriapplikationer som till exempel datacenter. De går hela tiden och måste omvandla kraften från jättehög spänning till några få volt till sevrarna. En el-bil står ju still för det mesta så där är energivinsten inte lika stor,” säger Christian Vieider.

Fram tills nu har bolaget bara tagit fram prototyper men går nu mot en storskalig tillverkning av produkten. Det är huvudsakligen därför som Ascatron tar in 4 miljoner euro motsvarande 37 miljoner euro.

Två italienska riskkapitalbolag, Quadrivio och Como Venture, samt två kinesiska riskkapitalbolag, Rise Leder Investment och Intebridge Technology, går in i bolaget.

“Vårt huvudmål är att lansera produkten under nästa år. Den totalt största marknaden är Kina, 40 procent av alla elektriska apparater tillverkas där”, säger Christian Vieider.

2015 hade bolaget en försäljning på 8 miljoner kronor och gjorde ett resultat på minus 4 miljoner.

Läs fler artiklar
LÄS MER