Sök

Hennes rabattsajt Done Deal har köpts upp av Eat Out

Eat OutDone Deal

Iliana Björling Lindeberg startade Done Deal i Uganda som nu köpts upp av Eat Out Africa. Foto: Lizet Vlamings

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

För två år sedan grundade Iliana Björling Lindeberg sin kupongstartup Done Deal i Uganda - nu har den köpts upp av kenyanska restaurangguiden Eat Out Africa.

När Breakit pratar med Iliana Björling Lindeberg över Skype varnar hon för att det kan brytas. Det har nyligen varit presidentval i Uganda och den omvalde presidenten Yoweri Museveni har beslutat att begränsa internet och stänga sociala medier i några dagar i samband med det.

Den typen av politiska beslut kan vara ett störande moment för den som driver en startup i landet. Men det har inte hindrat Iliana Björlings bolag Done Deal från att lyckas.

Bolaget startade hon tillsammans med sin före detta mentor Helena Hörnebrant, som jobbar från Sverige, för två år sedan.

Då hade hon redan jobbat ett år i landet med den Handelshögskolan-anknytna inkubatorn Global business lab.

“Jag jobbade nära startup-communityn här och såg vilken potential det fanns, särskilt inom e-handel”, säger hon.

Done Deal startades som en kupongsajt i stil med Groupon och Let’s deal.

“Vi visste att vi ville online och in i den mobila sektorn, och då var det här en lättstartad modell. Vi behövde inte så mycket kapital för det, det var enkelt att sätta upp en enklare hemsida och börja testa marknaden”.

“Men vi behövde vara ganska kreativa med marknadsföringen i och med att vi hade en jätteliten budget”, säger hon.

De började också jaga kapital i ett tidigt skede och fick med sig sydafrikanska Pule Taukobong, från det som då hette Africa angels network (numera Cre venture capital), och Ivar Strömberg från svenska inkubatorn Sting i en såddrunda.

“Det var en mindre runda som hjälpte oss att skapa ett team, nå ut till våra första användare och testa affärsmodellen”, säger Iliana Björling Lindeberg.

Ganska snart märkte de att restaurangindustrin var mest lättarbetad, och började lägga allt mer fokus på den. För att nå ut beslutade de att arrangera en restauranggala - Kampala restaurant award. Den gick av stapeln i höstas och blev en succé.

“Vi fick med oss sponsorer som Pepsi, Shell och MTN som är den största teleoperatören här. Det var bra för Done Deal att synas i ett sammanhang med sådana tungviktare”, säger Iliana Björling Lindeberg.

Efteråt hörde också den kenyanska restaurangsajten Eat Out Africa av sig. Bolaget backas av holländska investerare, har funnits i Kenya i sex år och är enligt Iliana Björling den största spelaren där vad gäller “allt som har att göra med restauranger”.

Inför Eat Outs expansionsplaner till andra delar av Afrika skulle Done Deal vara ett strategiskt uppköp. Sedan slutet av året har Done Deal och Eat Out därför förhandlat och nyligen blev affären klar.

Hur mycket pengar Eat Out fick betala får Iliana Björling Lindeberg inte gå ut med, men hon menar att alla parter är nöjda.

“Det var till en bra värdering, det var ett stort och viktigt steg för oss. Vi är nöjda för nu kommer vi kunna expandera mycket snabbare än vad vi trodde från början”, säger hon.

Dealen innebär att Done Deal går in som delägare i Eat Out, med “en betydande andel”. Iliana Björling Lindebergs uppdrag blir att expandera bolaget till bland annat Tanzania och Rwanda. Framöver finns även planer på Nigeria och Ghana. Potentialen är stor med tanke på att mobilmarknaden växer snabbt i Afrika.

“Det går extremt fort, alla tjänster som är mobila och online växer väldigt snabbt. Ska man komma med på tåget ska man göra det nu. Vi är inte så långt efter här som man skulle kunna tro. I vissa moment ligger vi före, som att jag kan betala min elräkning enkelt med mobilen via Mobile money utan att ha ett bankkonto”.

“Men det är svårt att förutse vad som ska hända. För tre år sedan fanns det knappt något e-handel. Sedan dess har det skett mycket, Rocket internet har till exempel kommit in ganska kraftigt”, säger hon.

Vad finns det för svårigheter med att driva bolag i Uganda?

“Givetvis är det en annan marknad, det är lite mer vilda västern här. Man får lära sig att navigera företagskulturen. Men jag skulle säga att fördelarna överväger. Till exempel är det lättare att bygga nätverk här än hemma i Sverige, vilket jag tror beror på att kulturen är väldigt öppen”, säger hon.

Läs mer