Sök

Tesla-svensk och byråprofil tar in kapital till tungt backad startup

Turnpike

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den tidigare Tesla-höjdaren Peter Carlsson och Monterosa-grundaren Carl Norberg har dragit igång en startup som vill föra idrottsklubbar och artister närmare sina fans. Nu backas bolaget upp av 8 miljoner kronor från en rad välkända svenska namn.

Den tidigare Tesla-höjdaren Peter Carlsson, som den senaste tiden varit väldigt aktiv i sin nyfunna roll som affärsängel, har dragit igång en startup, kan Breakit nu avslöja. Bolaget heter Turnpike och har grundats av honom själv tillsammans med Carl Norberg, serieentreprenör bakom bland annat byrån Monterosa och BBH Stockholm samt industridesignern Björn Ögren.

Tanken med Turnpike är att bygga upp ett form av socialt nätverk med hjälp av wearable-teknik. Bolaget utvecklar ett specialdesignat och tekniktungt armband, ett så kallat ”Fanband", som ska göra det enklare för artister och idrottsklubbar att kunna kommunicera med sina fans, samt fansen sinsemellan. Syftet är att stärka relationerna mellan supportrar och klubbar och fans och artister.

Eller en ”brusfri dialog-kanal”, som de själva beskriver det som.

"Klubbar och artister kan idag ha hundratals miljoner followers på andras plattformar som Facebook och Twitter, det är dags för dem att ta tillbaka ägandeskapet av den relationen. Och att utveckla den till en riktig dialog på ett modernt sätt”, säger Carl Norberg, en av grundarna.

”Dialogen mellan fansen är också viktig. Om två AIK-fans kliver in på en bar i Paris kommer de kunna få reda på det.”

Bolaget har nu gjort klart med en investering på cirka 1 miljon dollar, motsvarande 8,2 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns en rad namnkunniga profiler. Bland annat den tidigare SAS-chefen Jan Carlzon, den brittiske reklam-gurun Sir John Hegarty, musikproducenten och investeraren Andreas Carlsson samt Joel Brosjö, medgrundare av bland annat Soundtrack Your Brand, Dreams och Keyflow.

”Vi har varit väldigt selektiva i urvalet av investerare, pengar är såklart viktigt, men personerna bakom, deras klokskap, erfarenheter och kontakter in i musik- och sportvärlden har varit vägledande i detta skede”, säger Peter Carlsson.

Exakt hur affärsmodellen kommer att se ut vill Carl Norberg inte avslöja. Han berättar däremot att armbandet kommer att medföra stora mervärden för såväl artister och klubbar samt användarna, vilket i sin tur kommer att öppna upp för kommersiella samarbeten. 

”Det blir en unik direktkoppling mellan klubbarna och fansen. Istället för matchbiljett kommer du till exempel kunna scanna armbandet för att komma in på arenan och kommersiella erbjudanden och nyheter kommer kunna pushas ut och visas på armbandets display. Det kommer även bli en direktkanal för fansen att uttrycka sina känslor till det som sker och inte bara passivt vara mottagare till information”, säger Carl Norberg, som förklarar att armbanden även kommer att anpassas och skräddarsys beroende på vilken idrottsklubb eller artist det handlar om.

Vad skulle du säga är uppsidan för klubbarna att samarbeta med Turnpike?

”Det kommer att öka värdet både för fans och artister och klubbar. Relationerna stärks och intensifieras och pengaflödena går till rätt mottagare. Vi har en rad innovativa lösningar som kommer släppas efter hand som kommer tydliggöra nyttan ytterligare för alla inblandade. Det här är bara början."

Bolaget startades i det tysta under 2015 och har idag kontor i Stockholm och Palo Alto. Mjukvaran kommer att utvecklas av den digitala byrån BBH Stockholm.

Läs mer