Sök

Better Bloggers: 3 av 4 köper efter att favoritbloggaren tipsat

MarknadsföringBloggar

Linda Hörnfeldt driver yrkesnätverket Better Bloggers

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Bloggare har stor makt över sina läsare. Enligt en ny undersökning från yrkesnätverket Better Bloggers har 3 av 4 köpt en produkt efter att en bloggare tipsat om den.

Hade du för tio år sedan ställt en fråga till gemene person om bloggar så hade många sannolikt inte ens känt till ordet. I dag håller bloggfenomenet på att professionaliseras och bli något som det kan gå att leva på.

Linda Hörnfeldt står bakom yrkesnätverket Better Bloggers, med visionen att hjälpa och utbilda bloggare att bygga sina varumärken och sin digitala närvaro. Under mars och april har hon genomfört och sammanställt en undersökning som visar att bloggare har stort inflytande på sin läsarkrets när det gäller konsumtionsbeteenden.

Mer än 3 av 4 uppger att de köpt en produkt baserat på en bloggrekommendation och lika många är positiva till redaktionell reklam på bloggar så länge det är tydligt märkt som reklam och inte frångår bloggarens stil.

”Det är ingen överraskning utan mer en bekräftelse på något som jag trodde. Däremot ligger läsarnas åldrar något högre än jag trodde. De flesta har avslutat högskoleutbildningen, bor i storstäderna och handlar regelbundet på nätet. Det är en väldigt köpstark målgrupp”, säger Linda Hörnfeldt.

 

LÄS MER: TV4 köper över svenska Youtube-stjärnorn

 

Majoriteten av Sveriges bloggläsare läser samma bloggar varje dag, vilket säger något om relationen de har till bloggen och bloggaren.

”Läsarna litar på bloggaren de följer, du skapar medvetet eller omedvetet en nära relation till den personen. Om en bloggare har 20 000 besökare i veckan blir det en otroligt effektiv reklamplats”.

Problemet med smygreklam, att företag betalar en bloggare för att skriva om en produkt och ber dem att inte uppge att inlägget är sponsrat, är ständigt uppe till diskussion. Linda Hörnfeldt jobbar med att utbilda och upplysa bloggare vilka skatte- och marknadsföringsregler, men det är företagen som har störst ansvar att hålla sig på rätt sida om lagen.

”Jag tror att vi står inför ett sorts skifte. Jag hoppas att undersökningen kan få företag att inse att det finns pengar att hämta i att göra kreativa och transparanta samarbeten. Då kan man som företag styra sin exponering mycket mer”.

Om undersökningen:
Metoden har gått ut på att med bloggares hjälp sprida en webblänk till undersökningen, som genomfördes under mars-april 2015. 467 bloggläsare från hela Sverige (samt några boende utanför landet) har deltagit. 
Källa: Better Bloggers. 

LÄS MER: Praktikanten lyfte Nyheter 24 till succé

Läs mer