Sök

Tv-serier i all ära - Spotify måste vinna tillbaka artisternas hjärtan

Spotify

Foto: Flickr/Stuart Isett/Fortune Brainstorm TECH

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify ska börja producera exklusiva tv-serier om musik. Ett steg i rätt riktning, skriver Jon Mauno Pettersson.

Kring lunchtid på måndagen stod det klart att Spotify kommer att börja producera exklusivt video-innehåll till sina användare. I en intervju med Bloomberg meddelade Spotifys innehållsguru Tom Calderone att det svenska musikbolaget kommer att ta fram tv-serier som ska kretsa kring det Spotify faktiskt bör vara bäst på – musik.

Syftet är att att ge användarna fler anledningar till att besöka Spotify ”än att bara lyssna på spellistor”.

Redan för knappt ett år sedan kommunicerade den svenska techsuccén sina planer på att bli en bredare mediekälla. Den gången var ambitionerna dock både betydligt bredare och rörigare – Spotify skulle inte längre bara vara en musikleverantör, utan även ett mediehus. Poddar, nyheter, tv-serier.

Med facit i hand verkar den satsningen inte ha blivit någon större succé. Jag har förvisso inte tagit del av några tittarsiffror på hur det har gått för Spotifys videoplattform – men faktumet att bolaget ännu inte har stoltserat med den typen av siffror, i kombinationen med den klassiska magkänslan, indikerar att det kanske inte riktigt har gått som förväntat. 

För ärligt talat: Hur många kan det egenltigen vara som tittar på "Ex on the beach" -klipp på Spotify?

Men i en tid där Apple Music och Tidal storsatsar på exklusivt videoinnehåll, och faktumet att Spotifys i dagsläget största konkurrent är en videoplattform (läs: Youtube), känns den här nya satsningen mer naturlig. Spotify är ett musikbolag, och strategiskt tror jag att det här är helt rätt att försöka skapa mervärden inom sin nisch.

Med det sagt är jag däremot inte övertygad om att det nödvändigtvis är användarna som främst törstar efter den här typen av nischat innehåll på plattformen. Det finns andra som jublar betydligt högre – nämligen skivbolag och artister.

Jag har vid flera tillfällen fått höra från folk i branschen att exempelvis Apple Music och Tidal erbjuder ett större mervärde för artister än Spotify. När Apple Music och Tidal skapar mervärden i form av prenumerationsalternativ som resulterar i bättre ljudkvalitet, förköp av konsertbiljetter, promotion och bakom kulisserna-videos har Spotify framför allt kunnat locka med höga användartal. 

Spotify har förvisso under fjolåret tagit en del steg för att bredda sitt promotionerbjudande, bland annat genom att börja börja sälja konsertbiljetter. Men att bolaget nu väljer att ta ytterligare i steg i konkurrenternas riktning tror jag uppskattas av den, faktiskt, viktiga skivbolagssidan.

I grunden är det trots allt ganska enkelt: Att hålla artister och skivbolag glada är direkt avgörande för Spotifys framtid. Utan stjärnor som Taylor Swift, Beyonce, Drake, Radiohead, Coldplay, Future, Rihanna, Kanye West och Dr Dre har Spotify all anledning att känna oro.

Problemet går att konkretisera med två färska exempel: När Drake och Beyonce släppte sina nya plattor häromveckan streamades de tillsammans över 350 miljoner gånger – på mindre än en vecka. 

Det är siffror som Spotify inte fick ta del av.

Innehållet i spellistorna är bra mycket viktigare än några nya tv-serier.

Läs mer