Sök

Sju bolag antas till 500 Nordics nya accelerator i Stockholm

Goo TechnologiesPacemaker

Sean Percival, partner på 500 Startups och Stina Liland Nysæther, programchef på 500 Nordics. Foto: Dan Taylor/Heisenbergmedia

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu presenterar acceleratorn och riskkapitalbolaget 500 startups de nya medlemmarna i Stockholmsprogrammet Distro Dojo.

Vi har tidigare rapporterat om att det amerikanska riskkapitalbolagets klivit in på den nordiska marknaden. Tidigare i år drog bolaget i gång ett inkubatorprogram i Oslo.

Nu tar 500 startups nästa steg in i Norden och arrangar acceleratorprogrammet Distro Dojo i Stockholm.

“Det börjar med fyra riktigt intensiva veckor med fokus på marknadsföring och marknadsanalys. De flesta bolagen levererar olika företagstjänster eller marknadsplatser, vi har inte fokuserat jättemycket på till exempel hårdvara”, säger Sean Percival, partner på 500 Startups.

Ett av bolagen som ska med är den svenska DJ-appen Pacemaker.

“Growth Marketing är ett relativt nytt angreppssätt för marknadsföring och produktutveckling, och i Silicon Valley har man hållt på längre än någon annanstans. Det är dessa kunskaper som 500 nu gör tillgängliga för oss genom Distro Dojo och vi är precis på väg att börja koncentrera oss på att skala upp användarbasen, så tajmingen för programmet passar oss perfekt”, skriver bolagets medgrundare och vd, Jonas Norberg, i ett mejl till Breakit.

Han och programchefen Stina Liland Nysæther, som även ledde programmet i Oslo, har valt ut sex svenska bolag och ett norskt för att delta i programmet.

I samband med programmet investerar 500 startups mellan 150.000 och 200.000 dollar i bolagen, vilket motsvarar ungefär 1,5 miljoner svenska kronor.

För flera av startupbolagens är dock kapitalet mindre viktigt. Till exempel har Shortcut labs, bolaget bakom den smarta knappen Flic, fått in över 14 miljoner kronor genom gräsrotsfinansiering och riskkapital. Goo Technologies har fått in närmare 50 miljoner kronor genom flera kapitalrundor.

Målet är att bolagen som är med ska vara klara för en A-runda om sex till nio månader.

“Det är väldigt många bolag som aldrig lyckas ta sig vidare från en såddrunda. Man fastnar i det vi brukar kalla dödens dal där man söker för mycket kapital för att det räcker med affärsänglar och inte har tillräckligt med siffror för att locka de stora riskkapitalbolagen. Vårt mål är att bolagen som är med ska nå en omsättningstillväxt på 30 procent varje månad i sex månader. Då kan de fokusera på siffrorna när de pitchar för investerare”, säger Sean Percival.

Här är bolagen som deltar i programmet:

  • Pacemaker - appen som låter vem som helst vara DJ för en kväll
  • Timely - appen som ska hjälpa konsulter och företag att hålla koll på hur många timmar de jobbar.
  • Saffron - gourmetmat med hemleverans
  • Bitrefill - låter dig betala kontantkortet i mobilen med bitcoin
  • Goo technologies - har gjort en programvara som gör det lättare att skapa webanpassad 3D-grafik.
  • Shortcut labs - tillverkar den smarta knappen Flic
  • Content central - En plattform som ska koppla ihop frilansjournalister och redaktioner

Läs mer