Sök

Svenska Claimony vill nå ut till reklamskygga datorspelsspelare

ClaimonyGamification

FOTO: Kollage av skärmdump claimony, Ferino Design/Flickr, Pressbild Civilization

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Claimony tar "gamificiation"-trenden till nästa nivå och gör det möjligt för företag att marknadsföra sig mot reklamskygga datorspelsspelare. Genom ett poängsystem belönas spelarna för den tid de lägger ner på spel och företag får en chans att nå ut till dem.

“Spelare gillar generellt sett inte reklam. Omkring 30 procent av dem har så kallade ad-blockers och då ser de ju inte ens annonserna”, säger Björn Torstensson, vd för Claimony.

För att komma runt den typen av spärrar erbjuder Claimony en sajt där spelarna själva kan välja att bli medlemmar. När de loggar in på olika spel med sitt Claimony-konto får de poäng för det som de åstadkommer i spelen. Just nu samarbetar Claimony med den digitala plattformen Steam som tillhandahåller spel som Counter Strike, Civilization och GTA. Ju mer användarna spelar, desto mer poäng får de.

“Sedan går de till vår hemsida för att använda poängen”, förklarar Björn Torstensson.

Han beskriver den egna sajten som en nätbutik där användarna kan byta in sina poäng mot produkter eller specialerbjudanden.

“Det finns inga fasta priser utan det fungerar lite som en auktion där de olika spelarna tävlar med varandra om sakerna som finns där”, säger Björn Torstensson.

Exempel på produkter och erbjudanden är prenumerationer på Spotify, hörlurar och datortillbehör.

“Vi erbjuder också rabatter på saker hos våra partnerföretag”, säger Björn Torstensson.

Företaget lanserade sin beta-verison i början av december och sajten finns än så länge bara i svensk version och nås bara genom en inbjudan från andra medlemmar eller i de forum där Claimony valt att marknadsföra sig.

“Vi är ju fortfarande i beta. Dessutom är bästa sättet att skapa en hajp att använda sig av invite-only”, säger Björn Torstensson.

Just nu har de 3600 användare och Björn Torstensson säger att gensvaret hittills har varit bra.

“Våra användare ser oss inte som jobbig reklam utan som en schysst sida som ger dem saker”, säger Björn Torstensson.

Att använda spel i marknadsföringen, så kallad gamification, har blivit mer populärt de senaste åren. Starbucks ger sina kunder belöningar när de köper kaffe och Ica ger genom sin app rabatter som belöning till de kunder som motionerar.

“Ica har inget egenintresse i att se till att folk rör sig. Där handlar det mer om att se till att behålla och låsa in kunder så att de inte byter butik”, berättar Björn Torstensson.

Han säger att företag mer och mer inser värdet av att använda spelmekanismer för att skapa belöningssystem som ändrar kunders och potentiella kunders beteende.

“Människor är ‘loss aware’ vilket innebär att om du väl fått någonting så vill du gärna behålla det. Det är därför affärer har vanliga rabattkuponger och bonuskort”, säger Björn Torstensson.

Claimony använder samma mekanismer för att få spelare att ansluta sig till deras tjänst. Så småningom hoppas de kunna tjäna pengar på liknande sett som annonsföretag när det gäller rabattkuponger, få kommission på saker som säljs på sajten och betalning för de medlemmar som kommer in på nya spel genom Claimony.

“Just nu tjänar vi ingenting och sajten är helt egenfinansierad”, säger Björn Torstensson.

För att nå break even behöver företaget 30 000 medlemmar och för att nå det satsar Claimony på att lansera sajten i fler länder. Då kan det också bli aktuellt att ta in externt kapital.

“Det blir i så fall för marknadsföring Vi är ett stort team på sju personer så vi har all kompetens vi behöver inom företaget redan”, säger Björn Torstensson.

Läs mer