Sök

Nooks vill göra bostadsjakten i Stockholm mindre hektisk

Nooks

Tre av fyra grundare av Nooks. David Dworsky, Victor Köhler och Philip Marthinsen. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den nya sajten Nooks ska locka fram fler lägenhetsägare i ljuset.

I vår helgserie “Veckans Break?” skriver vi varje vecka om ett svenskt bolag som precis har lanserat sin tjänst. Den här veckan har vi pratat med en av personerna bakom den nya bostadssajten Nooks.

Tjänsten låter bostadsägare lägga upp sin lägenhet på sajten med en enkel beskrivning och några bilder. Något utropspris finns inte. Istället får den som letar boende komma med ett indikationsbud. Målet är att göra fler lägenheter tillgängliga för försäljning och sänka tempot på bostadsmarknaden.

Tanken är att fånga upp bostadsägare som inte svarar vare sig ja eller nej på frågan om de vill sälja sin bostad, utan alla de som tänker att det kan bli en affär om det är rätt pris, timing och köpare.

“På dagens marknad tar det i snitt två veckor från att man har bestämt sig för att sälja till att man har skrivit på papprena. Vi vill ge personer mer tid att bestämma sig på”, säger Philip Marthinsen, en av personerna bakom den nya sajten.

Han påpekar samtidigt att det även finns utrymma att göra en snabb affär på tjänsten om man föredrar det.  Bara under första veckan som tjänsten har varit uppe har två bud som inkommit via sajten accepterats av ägare och där nästa steg är en privat visning. 

Sedan starten har bolaget fått in över 100 registrerade lägenheter.

“Vi lanserade sajten med 70 lägenheter. Nu håller vi på och fyller på med nya bostäder men det tar lite tid eftersom vi måste skicka ut en mäklare och en fotograf”, säger Philip Marthinsen.

Till skillnad från till exempel Blocket och Hemnet har alltså Nooks egna fastighetsmäklare. Bolaget tar ett arvode motsvarande en procent av köpeskillingen av köparen när en affär görs genom sajten. Det är även en viktig skillnad mellan Nooks och traditionella mäklare: Mäklarna får ingen provision.

“Hela idén är att sänka tempot på bostadsmarknaden. Då hade det blivit jättekonstigt våra mäklare skulle jobba för att få igenom en affär så snabbt som möjligt”, säger Philip Marthinsen.

Idag är Nooks ett helägt dotterbolag under kommunikationsbyrån House of Radon. Philip Marthinsen är medgrundare av båda. Hittils har Nooks finansierats med vinstmedel från House of Radons ordinarie verksamhet men Philip Marthinsen utesluter inte att bolaget letar externt kapital i framtiden.

“Nu har vi fullt fokus på att göra en så bra tjänst som möjligt i Stockholm men på sikt vill vi även expandera till storstäder som London, Paris, Berlin och New York. Då kommer vi förmodligen att behöva mer resurser”, säger han.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att två affärer redan har gjorts via Nooks. Det korrekta är alltså att två indikationsbud har accepterats av två säljare. Vi beklagar misstaget.

Läs mer