Apple slår mot Spotify – halverar priset för kunderna

Breakit - Apple slår mot Spotify – halverar priset för kunderna
FOTO: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT
Breakit
Breakit

Se upp Spotify. Här är draget som ska vinna de unga – fattiga – kunderna till Apple Music.

Breakit
Breakit

Apples streamingtjänst Apple Music lanserades sommaren 2015 – och har seglat upp som ett reellt hot mot Spotify, som funnits på banan i tio år.

På mindre än ett år har Apple Music, enligt egen uppgift, skrapat ihop 13 miljoner betalande kunder. Spotify ligger fortfarande långt före, med 30 miljoner betalande kunder, men Apple Music växer snabbt.

De båda tjänsterna har liknande prissättning, 99 kronor per månad, medan Jay Z:s hifi-plattform Tidal säljs för 199 kronor i månaden. 

Apple Music, som i sommar väntas släppa en större uppdatering av tjänsten, inleder nu vad som kan vara början på ett priskrig. Bloomberg uppger att Apple tar till ett klassiskt knep för att snärja de unga konsumenterna: studentrabatt. 

I reda tal kapar Apple Music priset med hälften.

”Eftersom Apple music är prissatt olika på olika marknader kommer kostnaden på studentmedlemsskapen att variera. Men på alla marknader kommer det att vara 50 procent billigare än standardpriset”, skriver Techcrunch. 

Erbjudandet lanseras i dag, på fredagen. Det är i skrivande stund inte känt när Sveriges studenter kan få ta del av det sockrade erbjudandet från Apple.

Förutom studentrabatten har Apple Music tidigare infört möjligheten för användare att för en låg kostnad dela sitt konto med upp till sex personer.

ERIK WISTERBERG

Läs fler artiklar
LÄS MER