Leasify tar in nya miljoner från NFT Ventures med flera

Breakit - Leasify tar in nya miljoner från NFT Ventures med flera

Leasify ser till att kaffemaskinen blir billigare. FOTO: TT

Erik Wisterberg

Reporter

Leasify, som hjälper företag med att få billigare avtal, går än så länge inte runt. Nu ska färskt riskkapital hjälpa techbolaget att sälja mer.

Förra året plockade Leasify in 3 miljoner kronor i riskkapital. Då gick bland andra NFT Ventures (som mediejätten Bonnier backar upp finansiellt) in i Leasify, som bygger på idén att många bolag betalar alldeles för mycket när de hyr in till exempel kopiator eller kaffemaskin.

Leasify har byggt ett verktyg där man enkelt kan ladda upp sina leasing- och hyresavtal. När avtalen går ut får företagen automatiskt offerter från ett flertal leverantörer.

Nu plockar bolaget in ytterligare finansiering i en nyemission, avslöjar dokument som registrerades hos Bolagsverket i slutet av april.

Affärsängeln Daniel Andersson och NFT Ventures tecknar den större delen av nyemissionen, som görs i preferensaktier. Totalt plockar Leasify in 2,1 miljoner kronor, till en teckningskurs som ger en total värdering på 12,1 miljoner kronor.

”Vi ska använda pengarna till att utöka mer, få in mer säljresurser och trycka på mer”, säger grundaren Richard Nilsson.

Preferensaktierna i rundan ger förtur till framtida utdelningar upp till 5,9 miljoner kronor, vilket säkerligen påverkar värderingen.

Förutom NFT Ventures och Daniel Andersson går även Oskar Söderberg, som jobbar i bolaget, in med knappa 200.000 kronor.

En stor utmaning för Leasify är att dess potentiella användare har en hög tröskel att komma över för att börja använda tjänsten. Alla befintliga avtal måste samlas ihop och laddas upp, vilket i stora företag kan vara ett digert arbete då avtalen kan ligga utspridda på många avdelningar.

”Utmaningen är att det är svårt att få koll på avtalen från början. Men vi ökar bra och får fler och fler kunder”, säger Richard Nilsson.

I dagsläget har Leasify ett tusental kunder. Bolaget bedömer att omkring 50.000 bolag finns i tjänstens målgrupp.

Leasifys senaste offentliga bokslut, som gäller det brutna räkenskapsåret 2014/2015, visar en blygsam omsättning på 403.000 kronor. Förlusten landade på 2,3 miljoner kronor.

Enligt vd:n Richard Jonsson landar omsättningen i år på omkring 7 miljoner kronor. Förlusten landar enligt prognosen på strax över 2 miljoner kronor.

Text: Erik Wisterberg

Läs fler artiklar
LÄS MER