Ett år efter Veckans Break - så har det gått för startupbolagen

Breakit - Ett år efter Veckans Break - så har det gått för startupbolagen

Bildmontage. Foto: Pressbilder samt Eugene Hoshiko/TT/AP

Jonas de Lange

Reporter

Hur har det egentligen gått för bolagen vi har pratat med i vår helgserie? Här är svaret.

För drygt ett år sedan lanserade vi på Breakit “Veckans Break?” som en ny helgserie. Varje vecka presenteras där ett nytt ungt bolag som precis har släppt en tjänst eller kanske tagit in en första såddrunda.

Grandiosa visioner och våghalsiga affärsplaner har presenterats under året men hur går det egentligen för bolagen? För att få svaret på det har vi nu pratat med de fyra första bolagen som var med i “Veckans Break?”, Cinemeet, Dansaonline, Workaround och Gendertimer.

Svaret är att det är väldigt varierat. I startupvärlden vill alla bli nästa Facebook, men det är extremt få som blir det. Vissa, som till exempel kontorsuthyraren Workaround, tuggar på bra och växer snabbt. Andra har haft en tuffare resa och har fått ändra affärsmodellen fler gånger. I vissa fall, som med Dansaonline, visar det sig att tiden helt enkelt inte sträcker till.

Läs mer här för att få reda på hur de fyra bolagen har utvecklats:

Cinemeet kämpar med att hitta rätt betalningsmodell

Gendertimer-chefen: “Den tekniska resan har varit längre än vi trodde”

Workaround fortsätter växa - lanserar nytt affärsområde

Dansaonline-grundaren lämnar bolaget och letar en köpare

Läs fler artiklar
LÄS MER