Nu ska BootstrapLabs ta svenska entreprenörer till Silicon Valley

Breakit - Nu ska BootstrapLabs ta svenska entreprenörer till Silicon Valley
Christian Rondeau/Flickr
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Riskkapitalbolaget BootstrapLabs är på jakt efter svenska talanger.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Bootstraplabs, som bland annat har finansierat techbolag som det ungerska presentationsprogrammet Prezi och investeringsplattformen AngelList, har ställt in siktet på den svenska marknaden.

I hopp om att hitta nästa svenska techsuccé har bolaget nu rekryterat ängelinvesteraren Magnus Bergman, som tidigare varit involverad i bland annat Truecaller.

Magnus Bergmans uppgift blir att hitta svenska bolag som Bootstraplabs kan investera i – och därefter ta dem till tech-meckat Silicon Valley.

”Vår modell bygger på att vi tittar på bolag som finns över hela världen, och därefter väljer ut några som får utnyttja vårt nätverk i Silicon Valley. Vi arbetar väldigt tajt med alla bolag som vi investerar i”, säger Nicolai Wadström, Bootstraplabs svenske grundare.

Bootstraplabs genomför årligen ett tiotal såddinvesteringar i storleksklassen 1 miljon kronor, samt ett fåtal större investeringar. Modellen bygger på att de bolag som ingår i deras investeringsprogram får möjlighet att driva sin verksamhet på plats i USA – vilket bland annat innebär att man sitter tillsammans med andra startups på ett co-workingspace.

Enligt Nicolai Wadström finns det flera fördelar med deras upplägg.

”Vi brukar göra så att någon av grundarna i bolaget flyttar hit. Det tror vi är en förutsättning för att man ska få ut det bästa av att ha oss som investerare. Vi vill bygga globala bolag, inte lokala, och då finns det ingen plats som Silicon Valley. Det handlar om både kulturen här och nätverken”, säger han.

Han tar framgångssagan Truecaller som exempel. Enligt honom hade bolaget kunnat vara ännu större idag – om de tagit klivet till Silicon Valley tidigare.

”Många som tar sig hit hade kunnat korta ned sin resa och varit marknadsledande idag. Men det är ofta svårt att ta sig hit och alla investerare vill inte stötta den resan, eftersom man alltid förlorar lite kontroll i samband med det. Truecaller som Magnus Bergman var delaktig i gick absolut jättebra, men vi hade kunnat gjort den resan både större och snabbare med den här modellen”, säger Nicolai Wadström.

Samtidigt bygger er modell delvis på att ni tar talanger från Sverige. Kan inte det innebära problem för den svenska techsektorn på sikt?

”Den frågan fick jag ofta när jag startade det här för sex år sedan, och många politiker har påpekat samma sak. Att det här är braindrain. Men den insiken har börjat vända. Folk förstår att det är väldigt svårt att göra den resa som Spotify har gjort hemma i Sverige, och att det är viktigt att tillåta bolag med potential att blomstra. För om de gör det – då kommer det leda till att fler gör det. Många bolag vi har arbetat med hade inte kommit någonstans om de inte tagit steget hit till Silicon Valley", säger han och fortsätter:

”Sedan är vi noga med att man inte ska lämna allt och flytta hit, utan det handlar om att den del som behöver vara här flyttas hit. Det är en fördel att behålla sina rötter i hemlandet, men det finns också fördelar med att ha ett amerikanskt moderbolag. Det vill många se här borta."

LÄS MER: Fyndiq-grundare startar e-handelsinkubator i Skåne

LÄS MER: Tre tunga namn till inkubatorn Springfield

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel