Efter Telia-stormen – nu kallar Damberg till sig mediecheferna

Breakit - Efter Telia-stormen – nu kallar Damberg till sig mediecheferna
Foto: Henrik Montgomery / TT
Breakit
Breakit

Telia kritiseras hårt för att sätta nätneutraliteten ut spel. Nu kallar näringsminister Mikael Damberg mediecheferna till ett möte i frågan.

Breakit
Breakit

I går gick 27 av Sveriges allra tyngsta publicister till hårt angrepp mot Telia. Den viktiga principen om nätneutralitet – att all internettrafik ska behandlas lika av operatörerna – sätts ur spel när Facebook får en gräddfil hos Telia, menade mediecheferna. 

Breakits krönikör Emanuel Karlsten krävde i en välläst krönika att Telia skulle lyssna på kritiken och backa. 

Nu når frågan om nätneutraliteten högsta politiska nivå i Sverige. Näringsminister Mikael Damberg bjuder in mediecheferna till ett möte om frågan, skriver SVT:s Kulturnyheterna. 

Bakgrunden är att Sverige har en helt färsk lag kring nätneutraliteten, att Telias kampanj har anmälts över 300 gånger till Post- och Telestyrelsen samt mediechefernas utspel.

”Sedan tre dagar tillbaka har vi en ny lagstiftning kring nätneutralitet. Det finns nu en öppen diskussion om hur ska den här lagstiftningen tolkas. Men gränsdragningen för nätneutralitet måste Post- och telestyrelsen avgöra”, säger Mikael Damberg till Kuturnyheterna.

Telia lanserade i mars kampanjen #hatahat, där grundbudskapet är att Telia tar ställning mot näthat, men samtidigt vill visa att bolaget älskar sociala medier. I samband med det erbjuder Telia abonnemang med helt fri surf på de sociala medierna Facebook, Messenger, Twitter, Instagram, Whatsapp och Kik. Det kan missgynna nätjättarnas svenska konkurrenter, vars användare får betala för dataanvändningen.

Telia verkar dock inte ha några planer på att backa. 

en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster, att mediechefernas bild av Facebooks gräddfil är överdrivet. 

”Telia har idag samarbeten med just Schibsted, Aftonbladet, Viasat, TV4, SVT, Spotify, Storytel, Readly, Folksam, Springworks, Ericsson och många fler. Påståendet om ett intimt samarbete med Facebook är taget ur luften (SvD Debatt 3/5). Tvärtom – vi välkomnar fler bolag att samarbeta med oss”, skriver han. 

En liknande debatt blossade upp i fjol, då mobiloperatören Tre gav kunderna fri surf på Spotify, Tidal eller Deezer – men inte på konkurrerande tjänster som Soundcloud.

ERIK WISTERBERG

Läs fler artiklar
LÄS MER