Sök

Ola Sars vill erövra världen – nu väntar en både tuff och lång resa

Soundtrack your brand

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det svenska musikbolaget Soundtrack your brand vill bli den globala ledaren när det kommer till att leverera musik till butiker och varuhus. Men det finns ett antal utmaningar som väntar på vägen, skriver Jon Mauno Pettersson i en analys.

”Vi är alltid i fundraising.”

Så kommenterade Ola Sars den finansiella situationen för musikbolaget Soundtrack your brand när vi träffades för någon månad sedan. En hållning som inte är speciellt förvånande för ett bolag med den typen av globala ambitioner som Soundtrack your brand har.

För den som inte är bekant med Soundtrack your brand vill bolaget bli den globala ledaren och huvudleverantören av musik till butiker. Genom att skräddarsy musik baserat på vilken produkt du vill sälja och hur du vill positionera ditt varumärke hoppas bolaget få världens alla butiker, varuhus och till och med frisörsalonger att överge radion till förmån för deras tjänst. Delvis med hjälp av Spotifys musikbibliotek och välsignelse.

Affärsmodellen är sin tur busenkel. Till skillnad från ett Spotify-konto som kostar runt hundralappen tar Soundtrack your brand mellan fem och sju gånger så mycket betalt per månad och butik som använder deras tjänster. Exakt hur mycket butikerna betalar varierar på storlek och avtal.

I utbyte får butikerna musik som genererar en högre försäljning – åtminstone enligt Soundtrack your brand själva.

Att USA är en nyckelmarknad för att visionen om världsherravälde ska uppnås råder det ingen som helst tvekan om. Majoriteten av världens stora varumärken är sprungna ur USA och marknaden är enorm. Ett antal amerikanska storkunder genererar per automatik kraftiga uppgångar i den i dagsläget förmodligen rätt blygsamma omsättningen. 

Tänk bara ett kontrakt med Walmart och dess 11 000 butiker runt om i världen. Eller ett McDonalds med 36 000 återförsäljare världen över. Vi pratar om hundratals miljoner kronor i omsättning för Ola Sars bolag på årsbasis – enbart med hjälp av en handfull nyckelkontrakt.

Men räcker då dessa 27 miljoner kronor som bolaget nu tagit in i riskkapital för att uppnå detta världsherravälde? Knappast. Med tanke på att bolaget under 2014 redovisade en förlust på 30 miljoner kronor, och sedan dess har ökat den internationella expansionstakten, kommer mer pengar att krävas. Även om bolaget förvisso landat ett antal prestigekunder (om än framför allt på den nordiska marknaden).

Det finns dock utmaningar på vägen. Att landa stora avtal med kedjor är en svår sak – men det är också en svår sak att lösa försäljningen till små, privatägda butiker. Att få världens alla frisörsalonger, loppisar, kiosker och småbutiker att växla över till deras tjänst är knappast det lättaste. Även om bolaget har god draghjälp av Spotifys starka varumärke.

En annan utmaning är de eviga rättighetsdiskussionerna i musikvärlden. Även om ett bolag som Soundtrack your brand inte är i behov av en lika heltäckande musikkatalog som exempelvis Spotify (som med största sannolikhet tappar konkreta intäkter enbart för att Taylor Swift inte ingår i deras katalog), är musikindustrin snårig och allmänt jobbig. Det är inte helt oproblematiskt att skala upp en musikverksamhet och ta klivet in på en ny marknad. Barriärerna är många och höga.

En tredje utmaning är konkurrensen – det finns redan idag lokala konkurrenter runt om i världen, bland annat börsnoterade Mood Media som är inne och nosar på samma områden. 

Men Soundtrack your brands ambitioner är alltjämt glasklara: Bolaget tänker ta klivet in i USA, och därefter växa i världen.

Precis som när Spotify lanserades är Norden bara en testmarknad. 

Läs mer