Här är Pandoras hemliga plan för att knäcka Spotify

Breakit - Här är Pandoras hemliga plan för att knäcka Spotify

Foto: Richard Drew/TT.

Sara Lindmark

Reporter

Musiktjänsten Pandora gjorde tre viktiga förvärv förra året. Det är de som nu ska hjälpa bolaget att bli lönsamt.

Spotify-konkurrenten Pandoras användartillväxt har stannat av det senaste året - men bolaget har fortfarande över 80 miljoner användare.

Internetradiotjänsten är långt ifrån lönsam och rapporterade en förlust på 170 miljoner dollar förra året även om omsättningen klättrade över en miljard dollar. Det har till och med ryktats om att bolaget bjuds ut till försäljning.

Men under månaderna som följer kommer Pandora att ta till några flera förändringar vad gäller både produkt och affärsmodell, skriver sajten Fast company.

“Det är glasklart för mig vad jag borde göra och vilka som är de viktigaste sakerna att ta itu med”, säger Tim Westergren, medgrundare och vd för Pandora.

I slutet av mars ersatte han Brian McAndrews som efter två och ett halvt år plötsligt lämnade sin tjänst.

De här åtgärderna har att göra med Pandoras senaste förvärv. Förra året köpte bolaget Skype-grundaren Niklas Zennströms musiktjänst Rdio, konsertbiljettförsäljaren Ticketfly och Next big sound, en startup som håller koll på vilka artister vi lyssnar på och hur mycket.

Uppköpen signalerade förstås att Pandora vill bli en mer konkurrenskraftig musikplattform - som Spotify.

När användarna hör en låt som de gillar på Pandora, går de till konkurrenterna Spotify, Soundcloud eller Apple Music för att lyssna på den igen eller spara den i en spellista.

“Det vill vi inte att du ska fortsätta göra”, säger Tim Westergren.

Senare i år kommer Pandora att lansera en egen prenumerationstjänst liknande Spotiy. Produktchefen Chris Phillips kommer att ansvara för integrationen av bolagets nya förvärv – ett on demand-bibliotek, biljettförsäljningsfunktioner och en stor arsenal av data.

Pandora vet till exempel om du lyssnar mycket på Carly Rae Jepsen och trycker på gilla-knappen när du hör hennes låt. Radiotjänsten kan då fresta dig med hennes senaste album och förhoppningsvis locka in dig till sin prenumerationstjänst.

“Vi skulle kunna färdigställa din virtuella musiksamling på många sätt”, säger Tim Westergren.

Bolaget tänker också utanför de traditionella ramarna när det gäller betalmodellen.

Enligt Sara Clemens som är ny chefsstrateg på Pandora, är det inte aktuellt att betala 10 dollar i månaden för “allt du vill streama”.

“En av sakerna som branschen har gjort till sin nackdel genom åren är att skapa detta 120 dollars pristak per år oberoende av hur mycket folk älskar musik. Ser jag på till exempel gamingindustrin så är människor villiga att spendera tusentals om de är ett superfan”, säger hon och fortsätter:

“Vill du veta på förhand när din favoritartist släpper biljetter för en spelning i din stad? Vad är summan du är beredd att betala för det?”  

Genom att skapa artist-baserade radiostationer och göra tummen upp för låtar, kan lyssnare lära Pandora mycket. Men beteenden som att spara album och lyssna på dem om och om igen eller addera låtar till en spellista är betydligt mer informativt.

I dag har Pandora ingen aning om i fall du är besatt av Rihannas nya album. Det är alltså de här typerna av “blanka fläckar” som bolaget måste lära sig att fylla i.
Speciellt om de vill nå ut till sina så kallade superfans med riktade specialerbjudanden.

Läs fler artiklar
LÄS MER