Sök

Adtechbolaget Match 2 One får in pengar från tunga affärsänglar

Match 2 oneAdtech

Mikael Kreuger, Ted Sahlström och Michael Dewhirst. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Startupbolaget Match 2 One använder artificiell intelligens för att prickskjuta med annonser - billigare än konkurrenterna. Nu tar in 3 miljoner kronor i riskkapital för att kunna expandera internationellt.

Match 2 One grundades i november av Mikael Kreuger, Ted Sahlström och Michael Dewhirst. Trion har utvecklat en självservice-plattform som förenklar för annonsörer att skapa smarta annonskampanjer.

Sådana automatiska reklamköp kallas för programmatisk annonsering och innebär i korthet att algoritmer letar upp den målgrupp som man vill rikta annonserna mot.

  

“Genom artificiell intelligens och machine learning-algoritmer hittar vi mönster i konsumenters beteenden och utifrån det bestäms automatiskt vart nästa annons ska visas, vid vilket tillfälle och via vilken kanal,” säger Mikael Kreuger, som är vd på Match 2 One.

Kunderna är främst mindre och medelstora bolag inom e-handeln. Hittills har tjänsten bara släppts i betaversion i Sverige, Australien och England. Planen är att göra en bredare lansering i maj, i samband med startupkonferensen Rise i Hong Kong.

För att kunna öka tillväxttakten tar bolaget in 3 miljoner kronor från flera affärsänglar. Bland dem hör Bo Mattsson, grundare av Cint, som nyligen såldes till Nordic Capital för cirka 1 miljard kronor, Ulrich Boyer, grundare av Nepa och Fredrik Månsson, grundare av Emric och Hyper Island.


Bo Mattsson. Foto: Sara Lindh.

"Match 2 One har en stabil teknisk lösning, vilken täpper till gapet mellan köpare och säljare och tillåter extrem snabbhet i kommunikation på ett användarnära, enkelt sätt, i princip varsomhelst", säger Bo Mattsson.

I finansieringsrundan värderades bolaget till strax över 17 miljoner kronor.

I dagsläget arbetar åtta personer med Match 2 One. Fyra nya utvecklare kommer att anställas och fokusmarknaderna är Sverige och England.

“England är en mer mogen marknad och en väldigt bra utgångspunkt för internationell expansion. Vi har kontor i London och därifrån arbetar vår medgrundare och tekniska chef, Michael Dewhirst. Han har varit med och startat flera bolag inom programmatic advertising tidigare”, säger Mikael Kreuger.

I branschen finns sedan tidigare en rad aktörer, exempelvis Widespace som fokuserar på programmatisk annonsering i mobilen.

Vad skiljer er från andra adtechbolag som satsar på programmatisk annonsering?
“Där vi verkligen skiljer oss är att vi tycker att programmatic ska vara enkelt och transparent. Det är generellt ett problem i industrin. Det finns många dolda avgifter och kan vara väldigt dyrt för annonsörer utan att de vet om det. Vår prismodell skiljer sig starkt åt och tar bara 6 procent av annonsbudgeten, en mediebyrå brukar ligga över 30 procent”, säger Mikael Kreuger på Match 2 One.

Transparens: Bo Mattsson är krönikör på Breakit. 

Läs mer