Mooringo ska göra det lättare att parkera båten i skärgården

Breakit - Mooringo ska göra det lättare att parkera båten i skärgården

Robert Mertens, grundare av Mooringo. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Reporter

Grundarna Sarah Glücksman och Robert Mertens lanserar nu sin app för korttidsuthyrning av privata båtplatser.

“Veckans Break?” är Breakits fasta helgsegment där vi varje vecka presenterar ett nytt bolag. Lagom till Valborg har vi pratat med Sarah Glücksman, marknadschef på Mooringo som släpper sin båtapp sista april.

Bolaget kallar det delningsekonomi till sjöss. Privatpersoner och hamnföreningar kan ansluta sig till tjänsten och dra in en slant på att fylla tomma båtplatser. Det hela styrs genom en app som är gratis att ladda ned både för uthyrarna och för den som letar båtplats över dagen. För större hamnar har bolaget även utvecklat en slags adminpanel för PC.

“Här på västkusten är det knökfullt i de mest kända gästhamnarna. Man måste vara där vid 12 för att få en plats. Samtidigt finns det en massa privata platser och mindre hamnar runt om som folk antingen är osäkra på om de kan ta eller inte känner till överhuvud taget. Med vår app kan man boka och betala en plats direkt de timmarna man behöver den”, säger Sarah Glücksman.

Är det inte svårt att hitta mobilteckning ute på havet när man letar båtplats?

“När man är så nära land att man börjar leta brukar inte det vara något problem”, säger Sarah Glücksman.

Hon kom in i bolaget tidigare i år men Robert Mertens, som har grundat bolaget har jobbat med apputvecklingen sedan september förra året.

Bolaget släpper den första versionen av appen sista april och jobbar nu aktivt med att få hamnar att använda systemet och lägga upp sina tillgängliga platser.

“En sådan tjänst funkar inte utan innehåll så nu jobbar vi på att få upp antalet uthyrare inför sommaren”, säger Sarah Glücksman.

Mooringo tjänar pengar genom att ta en andel av hyreskostnaden för platserna de har förmedlat. Det betyder att bolaget är helt och hållet beroende av volym för att få tjänsten att gå runt. Att få upp antalet båtplatser tror Sarah Glücksman kan bli en utmaning.

“Om man ska vara lite diplomatisk kan man säga att det inte är alla hamnar som är så teknikvana. Det är mycket whiteboards och excellistor. Det tar lite tid för vissa att förstå hur det funkar”, säger hon.

Hittills är bolaget helt självfinansierat men i samband med lanseringen har Mooringo gett sig ut på kapitaljakt.

“Vi har redan fått kontakt med en del som har visat intresse för att investera. Det är tacksamt att många affärsänglar har båt själva”, säger Sarah Glücksman.

Under året kommer appen bara att finnas i Sverige men bolaget har större planer för framtiden.

“Om det går bra vill vi expandera till fler länder redan nästa år. Det kan vara Norge, Danmark och Finland till exempel men vi tittar även på medelhavsländer som Spanien och Grekland”, säger Sarah Glücksman.

Läs fler artiklar
LÄS MER