Omvandlar vatten till el – nu har Climeon fått en genombrottsorder

Breakit - Omvandlar vatten till el – nu har Climeon fått en genombrottsorder

Thomas Öström, vd på Climeon. Foto: Climeon

Sofia Honungsmåne

Reporter

Svenska Climeon har sedan tidigare rederiet Viking Line och SBAB på kundlistan. Nu har bolaget landat en genombrottsorder med italienska Fincantieri, ett världsledande företag inom konstruktion av kryssningsfartyg.

Svenska Climeon har skapat en teknik som omvandlar varmt vatten till 100 procent ren el, och så sent som för bara några veckor sedan valdes bolaget in på den heta 33-listan.

Nu står det klart att Climeons kan stoltsera med en ny storkund: italienska Fincantieri.

Det italienska bolaget har köpt sex 450watts-moduler av Climeon, som kommer att installeras i deras kommande nya kryssningsfartyg. Fincantieri är det första varvet att installera Climeon Ocean på nya kryssningsfartyg, och leveranserna av systemen kommer att inledas under 2017.

Det är en mycket glad Thomas Öström, vd för Climeon, som svarar när Breakit ringer:

“Det känns så galet! Så himla roligt", säger han.

Thomas Öström, som beskriver beställningen som en "genombrottsorder", berättar att det här är en av högtidsstunderna i bolagets historia.

Hur stor order är i siffror vill Thomas Öström inte avslöja, men han berättar att varje 450watts-modul är värd "ett antal miljoner" i ordervärde.

"Den här ordern från Fincantieri är värdefull på flera sätt. Dels rent pengamässigt, men också för att den kan starta en ketchupeffekt av ordrar till oss. Att Fincantieri lägger en så här stor order betyder trovärdigthet och långsiktighet. Det här är ett commitment under många, många år. Att de satsar på oss bevisar för alla andra i varvsindustrin att vi är redo, och att den teknik vi har är väldigt, väldigt bra", säger han.

Thomas Öström förklarar att Climeon vill skapa ett kundvärde samtidigt som de skapar ett miljövärde, vilket han tycker att de verkligen har bevisat att de har lyckats med.

"Många tycker att miljötänk är något som bara är en kostnad men vi vill visa att det går att värna om miljön och göra affär samtidigt. Man kan tjäna mycket pengar genom att tänka på miljön vilket det här bevisar", säger han.

Fabrizio Cafagna, designchef på Fincantieri, säger så här om ordern till Climeon:
"På Fincantieri strävar vi kontinuerligt efter att förbättra våra konstruktioner för att säkerställa att vi maximerar värdet till våra kunder. Att arbeta med Climeon är ett sätt för oss att leverera ännu renare och mer energieffektiva lösningar", säger han i en kommentar.

Thomas Öström berättar att Climeon de senaste året har gått från fokus forskning och utveckling till fokus på sälj och marknadsföring.

"Det är lätt att fastna i utveckling men vill man göra avtryck i världen, vilket vi vill, måste man ut. Både jag och vår vice vd David Ekberg lägger stor kraft på säljet nu. Dessutom har vi rekryterat sex tunga säljare. Vi satsar stort för att nå ut till segment som all tung industri, marin- och stålsidan men även på kraftsidan både när det gäller fartyg och landbaserad verksamhet."

Ett långsiktiga mål för Climeon är att använda tekniken för att borra sig ner i marken för att komma åt vatten med en temperatur på minst 80 grader, för att därefter omvandla det till el.

"Det fungerar ungefär som när man borrar efter bergvärme, men vi kommer oftast att behöva borrar djupare. Det handlar om djup på allt från 0 meter till 2,5 kilometer, beroende på vilken plats man borrar på. När vi får till det är möjligheterna närmast oändliga", säger Thomas Öström, och fortsätter: 

"Vi har bestämt att 2016 är 'The year of sales' för bolaget och 2017 ska bli 'The Year of scale'. Då skalar vi upp rejält. Primärt satsar vi på Italien och Tyskland, men även Holland, Norge, Polen och Kroatien. Kina, Indien och USA är ju enorma marknader där vi också ska in på sikt. Däremot har vi inte bestämt när och hur vi ska gå in där. Det vi vet är att de marknaderna spelare i en helt annan dimension och kräver ännu mer förberedelser", avslutar Thomas Öström.

Läs fler artiklar
LÄS MER