Smarta låset Glue tar in riskkapital – vill charma e-handelsbranschen

Breakit - Smarta låset Glue tar in riskkapital – vill charma e-handelsbranschen
Kristian Hansson, Diego Oliva och Carl-Johan Grandinson. Foto: Glue
Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Det svenska bolaget Glue har tagit fram ett digitalt lås som fungerar med en app i stället för med en fysisk nyckel. Nu växlar de upp genom att ta in logistik-veteranen Kristian Hansson som ny delägare och medarbetare.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
Reporter

Vi har tidigare skrivit om att det digitala låsföretaget Glue har börjat samarbeta med Ica och Postnord. Tanken är att Ica ska kunna leverera matkassar rakt in i kylskåpen – med hjäp av Glues smarta lås.

Nu meddelar bolaget att logistik-experten Kristian Hansson kliver in som delägare och medarbetare i bolaget. Kristian Hansson har bland annat grundat logistikföretaget Memnon Network Application och har jobbat med logistikfrågor i drygt 20 år.

Han kommer nu bland annat att ta över ansvaret för att få in samarbetspartners inom logistik till Glue.

"Kristian Hansson går in som investerare i den nuvarande investeringsrundan. När vi hade bestämt att han går in som strategisk ängelinvesterare började vi ta gemensamma möten med logistik- och ehandelsbolag. Det var då vi märkte att det var kul att arbeta tillsammans och bestämde oss för att han även skulle börja operationellt och ta ansvar för den delen", berättar Glues vd Carl-Johan Grandinson, och fortsätter:

“Det känns otroligt kul att Kristian tror så mycket på bolaget att han nu inte bara investerar i bolaget utan även vill vara en del av Glue som medarbetare."

Hur mycket pengar som Kristian Hansson går in med som delägare vill Carl-Johan Grandinson inte avslöja. Däremot berättar han att bolaget hittills har tagit in 30 miljoner kronor.

De pengarna kommer förutom från grundarna Carl-Johan Grandinson och Diego Oliva, från Kristian Hansson och riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson. Dessutom har även samtliga Glues övriga elva medarbetare investerat kapital i bolaget.

Kristian Hansson berättar att anledningen till att han nu väljer att utöka sitt engagemang i Glue beror på att han tror väldigt mycket på produkten.

“Ska e-handelssegmentet kunna öka markant måste man kunna leverera varor på ett smartare sätt. Jag anser att Glue möjliggör förbättrade leveranser för både privatpersoner och företag. Nu satsar vi främst på att integrera vår teknik till privatpersoner men jag ser i förlängningen också att vi kan rikta oss till B2B. Tack vara Glue kan företag till exempel leverera varor till skolor och sjukhus på nätterna. Då slipper lastbilar att köra in med leveranser på skolgårdarna när det är en massa barn där”, säger Kristian Hansson.

Vd:n Carl-Johan Grandinson berättar att produkten fungerar på många olika typer av lås i hela världen, vilket möjliggör en framtida internationell expansion.

“Vi planerar att växa internationellt, men vi börjar på hemmaplan. I Sverige ska vi nu först och främst bevisa att vi inte bara kan sälja lås, utan vi ska även växa inom hemleveranssektorn”, berättar Carl-Johan Grandinson.

“Glue kan katalysera e-handeln. Dels för att logistikföretag genom vår app kommer att slippa ‘bomkörningar’, det vill säga att kunden inte är hemma och kan släppa in leveransen trots avtalad tid. Vissa logistikföretag har upp till 20 procent bomkörningar vilket blir en enorm kostnad för dem."

Enligt Carl-Johan Grandinson är den största utmaningen för expansion att lyckas ändra konsumenters beteenden. Rädslan att släppa in en okänd person i sitt hem ligger djupt rotad hos de flesta. 

“Vi jobbar väldigt mycket med information för att skapa ökad trygghet. De som använder Glue får till exempel en notis i appen när deras hemmadörr blir upplåst respektive låst, så att de känner att de har kontroll. Varje upplåsning/låsning registreras unikt och man kan på det sättet ha kontroll på vem som varit inne i bostaden. Dessutom använder vi samma typ av kryptering som internetbankerna har.”

“Däremot är vi ödmjuka inför att det kan ta tid att få människor att våga ändra sitt beteende och få förtroende för vår produkt."

En annan nöt som är kvar att knäcka är hur försäkringsbolag ställer sig till att främmande människor har tillträde till andras hem.

“Försäkringsbolaget If har testat vår produkt och tycker att den är tillräckligt säker. Även andra försäkringsbolag har muntligen sagt att de anser det. Däremot är det en process att även få in det i de allmänna försäkringsvillkoren. Där är vi inte riktigt än, men snart hoppas jag”, avslutar Carl-Johan Grandinson.

Glue grundades 2013 av Carl Johan Grandinson, tidigare vd på Tradedoubler, och Diego Oliva, även han från Tradedoubler.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel