Sök

Tictail bara början - hårda tider stundar för hajpade techbolag

FyndiqTruecaller

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nu räcker det inte med stark tillväxt för att blidka investerarna. Riktiga intäkter är ett krav för att få ny finansiering, skriver Stefan Lundell.

Det är inte bara bokstavligt som iskyla de senaste dagarna dragit in över Stockholm. Även bildligt talat råder det här nu ett helt annat klimat när det gäller investeringar i svenska techbolag.

Min bild, efter att ha talat med både investerare och entreprenörer, är entydig. Tidigare formligen kastade riskkapitalisterna pengar efter bolag som växte aggressivt och satsade allt på att bygga sin användarbas. Idag är det helt annat ljud i skällan:

Visst, tillväxt är fortfarande en förutsättning för att någon ska vilja trycka in pengar i din startup - men nu vill investerarna också att det finns en bevisad affärsmodell.

Det är i ljuset av detta som det överraskande beskedet igår eftermiddag att e-handelsplattformen Tictail gjort sig av med var åttonde anställd ska ses. Och det är därför som Fyndiq lägger sin inbrytning på den tyska marknaden på is

I grunden handlar det om samma sak - ägarna värderar intäkter högre än tillväxt. 

Det är riktigt dåliga nyheter för bolag som till exempel telefonboksappen Truecaller. I grunden är bolaget en fantastisk tillväxtsaga. Varje dag får Truecaller 100.000-tals nya användare. Bara i Indien finns det över 150 miljoner som regelbundet använder sig av appen. 

Det är bara ett problem - bolaget har inte kommit på hur de ska tjäna pengar på sin jättelika användarbas. När Truecaller 2014 gjorde sin senaste runda var klimatet ett helt annat och de lyckades få in hela 430 miljoner kronor i riskapital även om att bolaget då nästan helt saknade intäkter.

Idag är läget betydligt kärvare. Situationen kompliceras ytterligare av att bolaget i snart ett år försökt in kapital. Enligt Breakits källor har man fortfarande inte kommit i mål med sin nya finansieringsrunda - trots att grundarna nu accepterar en lägre värdering.

Truecaller är bara ett, om än väldigt tydligt, exempel på det prekära läge som nu allt flera svenska techbolag riskerar att hamna i. De kommande månaderna lär bli svettiga för fler techentreprenörer än Truecaller-grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.

Läs mer