Sök

Mathandeln på nätet ökar – och spås fortsätta öka även framöver

Foto: Maja Suslin / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

För sjunde året i rad släpps nu rapporten ”Digital Mathandel”, som visar de senaste siffrorna och trenderna från mathandeln på nätet.

I den nya rapporten, som tagits fram på beställning av av Svensk Digital Handel, konstateras att livsmedelshandeln på nätet växte med 39 procent under 2015. I kronor och ören motsvarar det en totalomsättning på 4,1 miljarder kronor, vilket i sin tur motsvarar 1,4 procent av livsmedelsbranschens totala försäljning.

Ett trendskifte är att lösplockad mat numera ugör en större del av matförsäljningen på nätet än exempelvis färdigkomponerade middagslösningar. Det innebär att klassik handel av ihopplockade matvaror, via sajter som exempelvis Mathem och Matsmart, växer sig starkare jämfört med aktörer som Linas Matkasse.

För 2016 är prognosen att livsmedelshandeln på nätet kommer att öka med 38 procent och nå en försäljning på närmare 6 miljarder kronor. Prognosen grundas i analysen att fler aktörer söker sig in på marknaden, att etablerade aktörer utökar sina upptagningsområden samt att konsumentundersökningar som pekar i den riktningen.

Men, vem handlar då mat på nätet? Enligt rapporten är den typiska konsumenten mellan 26 och 35 år gammal, bor i en storstad och har barn. Hushåll med ”högre inkomster” tenderar även att vara mer benägna att köpa sin föda online och få den hemkörd till dörren.

I mindre städer är det däremot vanligare att lägga en beställning på nätet och hämta ut kassen i butik.

Torrvaror, konserver och godis är varorna som vanligtvis beställs.

Läs mer