Sök

Nu växer Twitter igen - men försäljningen sämre än väntat

Twitter

Jack Dorsey till höger i samspråk med sina föräldrar utanför New York-börsen. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Aktien i det amerikanska techbolaget föll efter nattens rapport.

Allt fler använder mikrobloggen Twitter men annonsörerna sviker. Så går det att sammanfatta kvartalsrapporten från techbolaget som offentliggjordes natten till onsdagen.

Twitter-grundaren och vdn Jack Dorsey kunde glädja sig åt att hans bolag återigen har tillväxt mätt i antalet användare. Det första kvartalet 2016 ökade de aktiva användarna från 305 till 310 miljoner. En av Jack Dorseys största problem har tidigare varit den fallande tendensen i antalet användare.

Men den positiva nyheten överskuggades ändå av hårda finansiella siffror som gav en betydligt mer negativ bild av bolaget. Försäljningen slutade på 595 miljoner dollar i kvartalet vilket kan jämföras med analytikernas förväntningar om en försäljning på 607 miljoner dollar.

Twitter förklarade den svaga försäljningen med att stora varumärkesannonsörer visat mindre intresse för att köpa annonser. Dessutom flaggade Twitter för att försäljningen i det andra kvartalet endast kommer att växa med 17 procent. Det är en stor besvikelse då tillväxten under samma period förra året blev hela 61 procent.

Den trista prognosen i kombination med besvikelsen över försäljningen under första kvartalet 2016 fick Twitter-aktien att rasa med 13 procent och aktien handlas nu på den lägsta kursen på två månaer. Sedan Jack Dorsey, efter några års paus, tog över som vd i oktober har Twitter-kursen gått ner med 42 procent.

Läs mer