Sök

Eventlogic går som tåget - har växt 2.000 procent på ett halvår

Eventlogic

Från vänster: Bolagets vd Johan Brandt och medgrundarna Eric och Johan Windzer.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sedan lanseringen i oktober 2015 har bolaget hanterat bokningar för 9 miljoner kronor. Nu letar Eventlogic kapital för att gasa på ytterligare.

Eventlogic har skapat en tjänst som ska ersätta eventbyråer och hjälpa små och mellanstora företag att organisera fester och evenemang på egen hand. Som användare kan man boka till exempel hotell, catering och aktiviteter genom tjänsten. Är man flera arrangörer kan man samarbeta från varsina konton likt Google docs eller Dropbox.

“Det finns inga bra verktyg för planering på den svenska marknaden. Vår främsta konkurrent är en kombination av excel, mejl och googlesökning”, säger Johan Brandt, vd och medgrundare av Eventlogic.

Bolaget har hittills kopplat på 2.500 underleverantörer i form av hotell, restauranger och aktiviteter. Det är gratis både för underleverantörerna och kunderna att registrera sig. Eventlogic tar 5 procent av bokningens värde i provision.

“Ju fler användare vi får desto fler affärer kan vi koppla på. Det kan till exempel handla om leverantörsannonsering eller olika premiumtjänster för användarna. I dagsläget har vi valt att bara ta fem procent av bokningssumman. Traditionella eventbolag tar mellan nio och tolv procent”, säger Johan Brandt.

Nu har omsättningen börjat växa snabbt. Redan på det första halvåret har bolaget alltså haft en transaktionsvolym på 9 miljoner kronor, vilket indikerar en omsättning på närmare en halv miljon. Det är en ökning på 2.000 procent från betaperioden innan den officiella lanseringen.

“Musikbranschen och resebranschen har redan gått igenom den här digitaliseringen men i vår bransch är det helt nytt. Det är ett otroligt tydligt problem vi löser för de som väljer att organisera event själva istället för att hyra in ett eventbolag. Vissa användare vi har pratat med har redan sparat 100-tals timmar på att använda tjänsten”, säger Johan Brandt.

Bolaget har redan fått in en grupp affärsänglar som investerare. Johan Brandt vill inte avslöja exakt hur mycket riskkapital det handlar om annat än att det är någonstans mellan 5 och 10 miljoner kronor. Nu satsar bolaget på att ta in ytterligare 20 miljoner kronor för att växa ännu snabbare.

“Vi är redan i samtal med ‘the usual suspects’. Det är inte bara för pengarna utan även för att få in någon som kan hjälpa oss at ta tjänsten till nya marknader”, säger Johan Brandt.

På den svenska marknaden anser han att bolaget kan omsätta 2 miljarder kronor om året, om man får 100 procent av kunderna i sitt segment.

Vilka internationella konkurrenter har ni?
“Det finns några stora spelare globalt men de riktar sig mer till stora mässor och kongresser. Vår kärnaffär ligger i till exempel en julfest för 100 personer eller ett kundevent för 400 personer”, säger Johan Brandt.

Läs mer