Sök

Därför lägger superängeln Dusan Stojanovic allt sitt krut i Asien

TwitterLinkedinsnapchat

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Dusan Stojanovic har vänt blicken från USA.
”Det är i Asien det händer”, konstaterar han. Samtidigt passar han på att ge Facebook en rejäl känga.

Dušan Stojanović började sin karriär som affärsängel med investeringar bland annat i Dibs och Payson.

Nu bor han sedan ett par år tillbaka i Singapore där han leder det internationella ängelnätverket True Global Ventures. Totalt har ängelnätverket gjort 18 investeringar och nio exits.

Riskkapitalbolaget har investerat i startups i bland annat San Francisco, New York, Stockholm och Berlin. Men nu är Dušan Stojanovićs blick riktad mot Asien.

I en paneldebatt om fintech på Startup Day i Stockholm på lördagen lovordar han världsdelen som Silicon Valleys ersättare. Nyckeln är att pc:en har skrotats till fördel för mobilen.

”När jag kommer på möten i Beijing med min laptop så kollar de på mig som om jag vore en dinosaurie. Mail är det ingen som svarar på för alla är på Wechat i mobilen. Revolutionen där nu grundas i att de är mobile first”, säger han och fortsätter:

”Det bygger mycket på att det inte finns något gammalt. Här sitter vi med nya datorer och försöker psykologiskt försvara för oss själva varför vi har investerat i produkter vi borde ha slängt redan. Där borta finns det inget PC-arv så man hoppar direkt på det nyaste.”

Som exempel lyfter han fram Wechat, den kinensiska meddelandeappen som idag har över 700 miljoner användare. 200 miljoner bakom Facebooks Messenger-app. Han beskriver Wechat som en kombination av Facebook, Twitter, Snapchat och Linkedin i en och samma app.

”Om vi börjar chatta och du skriver på kinesiska översätter den automatiskt åt mig så fort jag trycker på en knapp. Om vi gör en deal här på Startup Day kan vi fixa betalningen direkt i Wechat. Tala om för mig vilket av de andra sociala medierna som gör det”, säger han.

Från scenen passade han även på att ge Facebook en känga för att inte vara tillräckligt snabbfotade.

"Facebook har tappat bollen helt med betallösningar. Det är för att de är 'pc first'."

Det är väl inte alla produkter som passar i mobilen, hur ska man göra då?

”1999 sade vi till Boo.com att det inte går att sälja kläder på nätet. Men då anpassar sig saker så att det går. Det är exakt samma sak med mobilen. Det handlar bara om anpassning”, säger han.

Från scenen på Startup Day lyfte han även fram ett mer progressivt regelverk för fintechbolag som en av anledningarna till att Asien kommer springa om både Europa och USA.

”Fintech är extra riskfyllt eftersom man inte bara kan gå i konkurs utan även stämmas och hamna i fängelse. Jag var med och drog i gång ett bolag här då jobbade vi två år på att få rätt tillstånd innan vi kunde köra ut produkten. Det var två år med pengar som kastades bort. I Kina är det ett helt annat bemötande. Gör man något som kanske inte är helt enligt dagens regler så låter de en ändå hållas ett tag. De förstår att de måste vara mer flexibla”, sade Dušan Stojanović.

Läs mer